De rechter heeft de desbetreffende claim afgewezen en heeft gezegd dat de National Highway Traffic Safety Administration NHTSA hierover moet oordelen. "De rechtbank is van mening dat de NHTSA beter dan deze rechtbank is toegerust om de complexe veiligheidskwesties en de regulering met betrekking tot een nationale terugroepactie aan te pakken", aldus de rechter. De NHTSA heeft nog niet gereageerd.
Een insider, die een kwart eeuw voor het agentschap heeft gewerkt, zegt dat de NHTSA  op basis van de wet geen handvatten heeft om GM te dwingen zijn klanten te zeggen dat zij hun auto niet meer moeten gebruiken. General Motors voorkomt daarmee een enorme kostenpost omdat de fabrikant de eigenaren tijdelijk een andere auto zou moeten verschaffen. GM heeft in een uiterst korte verklaring gezegd ‘verheugd te zijn met de uitspraak’.
Desondanks zal GM geruime tijd zijn verwikkeld in een juridische strijd over het letsel, de dood en economische schade van de slachtoffers. Bovendien is er inmiddels tenminste één schadeclaim bekend van een investeerder. Een andere zaak richt zich op met name genoemde GM-medewerkers, waarbij zij beschuldigd worden van fraude, samenzwering en grove nalatigheid. Ook liggen er minstens vijftien gezamenlijke claims voor economische schade. Een comité van federale rechters zal op 29 mei een hoorzitting houden in Chicago om te bepalen of al deze zaken naar één federale rechtbank moeten. (HHemmes)