Die onderzoeksterreinen worden steeds belangrijker voor autobouwers. Ook elders in de branche slaan fabrikanten de handen ineen, aldus de Japanse autofabrikanten.

Het is de bedoeling dat de samenwerking niet beperkt blijft tot alleen Toyota en Suzuki. Ook andere bedrijven zijn welkom om zich aan te sluiten, als het daadwerkelijk tot een overeenkomst komt. Twee andere Japanse autobouwers, Nissan en Mitsubishi, werken al langer samen.

Voorwaarde is wel dat de onafhankelijkheid en een eerlijke concurrentie gewaarborgd blijven. Suzuki richt zich met name op compacte en betaalbare auto’s. Het is op dat terrein een belangrijke rivaal van Daihatsu, dat eerder dit jaar volledig werd ingelijfd door Toyota.

Suzuki probeerde het eerder met zijn Duitse branchegenoot Volkswagen. Die kocht in 2010 een belang van een kleine 20 procent.

De beoogde samenwerking op het gebied van de ontwikkeling van zuinige auto’s kwam evenwel nooit van de grond. Vorig jaar trokken de twee autoconcerns na veel onderling geruzie definitief de stekker eruit.