Dat zegt Bram Schot, de Nederlandse CEO van Audi, in een lang interview met het Financieel Dagblad. Schot denkt dat het vertrouwen in Audi niet opeens weg is: “Onze klanttevredenheid staat op hoog niveau. Ik denk dat we een goede balans hebben gevonden door onze verantwoordelijkheid te nemen voor wat we gedaan hebben en ons daarvoor te verontschuldigen terwijl we tegelijkertijd ook zelfbewust geworden zijn.”

Schot moet Audi er weer bovenop helpen nu dat merk binnen de VW-stal de verkopen fors heeft zien inzakken en ook de winst flink is gedaald. Hij heeft al laten weten dat dat ten koste zal gaan van banen, in ieder geval ook van managers. Verder ziet hij de toekomst, net als zijn baas Herbert Diess, vooral in elektrisch rijden, autonome voertuigen en nieuwe mobiliteit.

“Het gat tussen wat we ons kunnen voorstellen en wat we kunnen omzetten in een product of dienst, is nog nooit zo klein geweest. Ons verleden is niet meer ons lot. We denken niet meer vooruit vanuit gisteren, maar terug vanuit wat we ons kunnen voorstellen. Eigenlijk worden we alleen nog maar beperkt door ons voorstellingsvermogen.” Audi heeft daarvoor nog altijd een sterke uitgangspositie, denkt de CEO. Het staat bekend als premiummerk, technisch vooraanstaand, sportief, jong en dynamisch. “Progressiviteit is een van onze merkwaarden’, aldus de nieuwe Audi-baas, die hierop wil verder bouwen.”