Enkele maanden geleden doken internationaal vragen op waar toch de limo’s vandaan kwamen die Kim onder meer gebruikte voor bezoeken van de presidenten Trump en Poetin vandaan. Voor Noord-Korea is een strikt handelsembargo van kracht waardoor Kim de Mercedessen in ieder geval niet legaal uit Duitsland kan invoeren. Daimler stelde ook direct dat ze niet door haar geleverd waren. “Wij houden ons aan het internationale embargo maar hebben geen controle op wat anderen doen.” Voor het Amerikaanse onderzoeksinstituut Centre for Advanced Defense Studies reden om te kijken of het de levering van de auto’s kon traceren.

Dat instituut meldt nu dat de voertuigen, die elk een half miljoen dollar waard zijn, op 14 juni vorig jaar in de Rotterdamse haven aan boord gegaan van een vrachtschip. Wie ze daar heeft afgeleverd, vermeldt het rapport niet. Dat schip heeft ze in eerste instantie afgezet in de Chinese havenstad Dalian. Vandaar zijn de auto’s eerst op transport gegaan naar Japan en Bussan in Zuid-Korea waar ze wederom op een vrachtschip belandden dat alleen bekend staat als DN 5505. De reis van dat schip ging oorspronkelijk richting Nakhodka in Rusland maar omdat de traceerapparatuur van dat vaartuig geruime tijd was uitgeschakeld is onzeker of de DN 5505 daar ooit is geweest. Wel is het zo dat een paar dagen na de geplande aankomst in de Russische stad twee Noord-Koreaanse vrachtvliegtuigen naar Vladivostok in Siberië op korte afstand van Nakhodka zijn gevlogen. En laten dat soort vliegtuigen nu regelmatig worden gebruikt voor het vervoer van de limousines van president Kim.