Daarvan gaat voor 4,5 miljard naar de BMW Groep zelf en voor 2,8 miljoen naar de Chinese fabriek van BMW Brilliance Automotive in Shenyang. Daarnaast is een nieuwe bestelling met een waarde van 2,9 miljard geplaatst bij het Zuid-Koreaanse Samsung SDI.
BMW maakt de batterijen zelf in haar Duitse vestiging in Dingolfing en in Shanghai. “We beschikken ook over uitgebreide in-house ervaring door de hele keten van batterijcel technologie,” aldus de groep. BMW voegt daar aan toe dat het de benodigde kobalt rechtstreeks als ruwe grondstof haalt bij mijnen in Australië en Marokko en lithium inkoopt bij mijnen in onder meer Australië. Die grondstoffen worden vervolgens beschikbaar gesteld aan CATL en Samsung SDI. “Dit biedt de onderneming volledige transparantie over de herkomst van die ruwe materialen. Overeenstemming met milieu-eisen en respect voor de mensenrechten heeft de hoogste prioriteit,” tekent het Duitse bedrijf daarbij aan.
Gisteren nog meldden onderzoekers van de Universiteit van Leiden dat het verkrijgen van voldoende kritieke metalen als kobalt en lithium een bottleneck vormt voor de overgang naar elektrische mobiliteit in ons land.
Lees ook: Nederlandse EV-ambitie moeilijk door tekort aan grondstoffen accu’s