De tweede autofabrikant ter wereld – na Toyota – haalde nog altijd een operationele winst van 10,6 miljard euro, 45 procent minder dan in 2019. Volkswagen AG vindt het dan ook alleszins gerechtvaardigd om het dividend op hetzelfde peil te houden als over het voorafgaande jaar.

Momentum

“De Volkswagen Groep sloot boekjaar 2020 sterker af dan verwacht ondanks de COVID-19 pandemie. Tegelijkertijd versnelden belangrijke strategische stappen de transformatie van de groep naar een techonderneming. Crisismanagement, het snelle herstel in China en met name de meer stabiele premium en financiële diensten waren de sleutel tot de sterke prestaties en de succesvolle inperking van de gevolgen van de pandemie. We zijn van plan om het sterke momentum van de aanzienlijk betere tweede helft van het jaar door te zetten in het lopende jaar. De programma’s om onze vaste kosten en inkoopkosten te verminderen maken ons meer robuust op de lange termijn,’’ vat directeur financiën en IT Frank Witter samen.

Marktaandeel
Enkele andere cijfers uit het jaaroverzicht. Volkswagen en haar merken konden het marktaandeel op de wereldwijde markt voor personenauto’s licht opvoeren van 12,9 naar 13 procent. Er werden door de verschillende merken 422.000 elektrische auto’s verkocht, drie keer zo veel als in het voorafgaande jaar. Een flink deel van de verkopen kwam uit de voorraad want de jaarproductie kwam uit op 8,9 miljoen voertuigen. Het aantal werknemers daalde in een jaar tijd met 8.600 naar 662.600. Die herstructurering kostte de onderneming een half miljard aan eenmalige buitengewone lasten.

R&D

Van de operationele winst van 10,6 miljard was 3,6 miljard afkomstig van de joint ventures in China. Het concern besteedde bijna 13,9 miljard aan research en development vergeleken met 14,3 miljard in 2019. En verder beschikte de automotive divisie eind 2020 over een liquiditeit van 26,8 miljard euro, dat is 5,5 miljard meer dan een jaar eerder dankzij de succesvolle plaatsing van obligaties.

Fusies en overnames

Voor dit jaar verwacht VW zelfs een ‘markante stijging van het aantal afleveringen met een belangrijk hogere verkoop’. Dat moet dan een operationele marge van 5 tot 6,5 procent opleveren vergeleken met 4,8 procent afgelopen jaar. Die optimistische voorspelling is echter wel afhankelijk van ‘het succesvolle indammen van de pandemie’. “Uitdagingen doemen op, met name wat betreft de economische situatie, het zeker stellen van de toevoerketens en striktere emissie-eisen.’’ Blijft dat alles onder controle, dan kan de omzet van de Volkswagen Groep en de personenauto-business aanzienlijk hoger uitkomen dan in 2020. Eén opmerkelijk detail: VW verwacht ook dat de effecten van fusies en overnames aanzienlijk hoger uit zullen komen. Over welke kandidaten het daarbij gaat, laat de Duitse autogroep op dit moment in het midden.

Lees ook:
Volkswagen heeft na gebrek aan chips ook tekort aan accu’s
China goed voor ruim de helft afzet VW