“Polestar 1 is een exclusieve low-volume auto,” deelt het bedrijf in een toelichting mee. Het merk wil niet zeggen hoeveel exemplaren er van de 1 uiteindelijk gebouwd zullen zijn.

10 exemplaren

Polestar is weliswaar een in Zweden gevestigde dochter van Volvo en onderdeel van de Geely Groep, de auto’s worden gebouwd in China. Volvo kwam al in 2009 met de eerste conceptcar onder de naam Polestar. De Polestar 1 werd uiteindelijk gelanceerd in oktober 2017. In 2019 kwam ook de Polestar 2 op de weg, wat aan het eind van dit jaar dus het enige model van het Zweeds/Chinese merk zal zijn. In ons land zijn vorig jaar 10 exemplaren van de Polestar 1 verkocht maar daarnaast wel bijna 3.000 exemplaren van de Polestar 2.

Strategie

De stap om nu al de 1 uit productie te nemen past overigens wel bij de strategie van het merk, dat zich vooral profileert als fabrikant van elektrische auto’s. De 1 was echter een ‘performance hybride’, een sportauto met een hybride aandrijflijn. Weliswaar met 619 pk, maar al met al dus niet passend binnen het modellenbeleid.

Lees ook:
Polestar opent vier spaces voor ‘high traffic premium retail’