Daarbij voert BMW de merkenlijst aan met 12.313 auto’s, 14 procent méér dan in dezelfde periode in 2020 en een marktaandeel van ruim tien procent. Volkswagen is tweede met 10.293 exemplaren, ruim 17 procent minder dan in Q1 2020 waarmee het marktaandeel ook gedaald is naar 8,6 procent. Peugeot zit VW dicht op de hielen met 10.216 auto’s, juist 17,7 procent meer dan een jaar eerder en een marktaandeel van iets onder de 8,6 procent. Mercedes-Benz verkocht bij de Belgen 8.531 auto’s, vrijwel evenveel als een jaar eerder en 7,15 procent marktaandeel terwijl de top vijf wordt volgemaakt met Audi dat met 6.679 stuks bijna zeven procent minder verkocht dan een jaar eerder en op een marktaandeel van 5,6 procent staat. De aanwezigheid van BMW, Mercedes-Benz en Audi bij de vijf belangrijkste merken onderstreept opnieuw het belang van de zakelijke markt voor de Belgische personenauto verkopen. Opvallend ander detail: Polestar verkocht in België 252 nieuwe auto’s wat een groei vertegenwoordigd van liefst 1.836 procent.

Frankrijk

In Frankrijk is de opleving nog sterker. Daar werden in maart met 182.774 voertuigen bijna drie keer zo veel personenauto’s verkocht dan in de lockdown maand maart 2020. Over de eerste drie maanden komt de groei van de Franse autoverkopen uit op 21 procent. Vooral Dacia springt er uit want dat verkocht in Q1 85 procent meer auto’s. Peugeot kwam 17 procent hoger uit, Citroen 14 procent maar stalgenoot Opel moest opnieuw bijna negen procent inleveren. Verder waren er in Frankrijk ook goede plussen voor onder meer Volvo, Mercedes-Benz, Ford, Skoda en Seat.

Amerika

Verder weg is ook de Amerikaanse automarkt weer volop op stoom gekomen. Toyota doet het daar het beste met over het eerste kwartaal een groei van bijna 22 procent. De Big Three doen het meer bescheiden met vijf procent groei bij Fiat Chrysler, vier procent bij General Motors en één procent voor Ford. Vooral de vraag naar pick-up trucks en ook naar grotere SUV’s schiet in de VS weer de hoogte in. Onderzoeksbureau Cox berekent dat de automarkt als geheel in de eerste drie maanden een kleine negen procent groei heeft laten zien.

Lees ook:
Belgische autokoper wil nog altijd naar de showroom

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding