Stellantis snijdt toch in Franse fabriek

Stellantis verplaatst de productie van benzinemotoren van het Noord-Franse Douvrin naar een vestiging in Hongarije. Dit gebeurt ondanks alle toezeggingen dat Stellantis na de fusie van FCA en PSA Groupe niet zou snijden in haar fabrieken in Frankrijk. De verplaatsing brengt de werkgelegenheid van de 1.500 arbeiders in Douvrin in gevaar, stellen de bonden. Die hielden daarom zaterdag een demonstratie bij de Noord-Franse fabriek waar meer dan 800 mensen op af kwamen.

In Douvrin worden op dit moment zowel benzine- als dieselmotoren gebouwd. De productie van diesels houdt in 2023 op maar nu wil Stellantis kort daarop ook die van benzinemotoren uit Frankrijk weghalen. “Zonder die productie kunnen ze de fabriek net zo goed sluiten. PSA heeft met ons overeenkomsten gesloten om de concurrentiekracht te versterken maar Stellantis is nauwelijks gestart of ze gaan al verplaatsingen aankondigen,’’ aldus een woordvoerder van de vakcentrale CGT.

Opel

Tegelijk is ook de toekomst van een grote Opel/Vauxhall fabriek in het Engelse Ellesmere Port bij Liverpool, waar 1.100 mensen werken, ernstig in gevaar. De huidige Opel Astra die hier en in Polen wordt gebouwd, gaat over een jaar uit productie. Een nieuwe generatie is toegewezen aan de hoofdvestiging in het Duitse Rüsselheim. Stellantis wil wel elektrische auto’s in Ellesmere Port gaan bouwen maar eist dan wel een flinke financiële bijdrage van de regering in Londen. Dat is ook nodig om eventuele belemmeringen door Brexit het hoofd te bieden. Komt de Britse regering niet over de brug, dan wordt de fabriek in Ellesmere Port zo goed als zeker opgedoekt.

Lees ook:
Stellantis wil voor 2025 vier miljard euro besparen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Stellantis snijdt toch in Franse fabriek - Automobielmanagement.nl

Stellantis snijdt toch in Franse fabriek

Stellantis verplaatst de productie van benzinemotoren van het Noord-Franse Douvrin naar een vestiging in Hongarije. Dit gebeurt ondanks alle toezeggingen dat Stellantis na de fusie van FCA en PSA Groupe niet zou snijden in haar fabrieken in Frankrijk. De verplaatsing brengt de werkgelegenheid van de 1.500 arbeiders in Douvrin in gevaar, stellen de bonden. Die hielden daarom zaterdag een demonstratie bij de Noord-Franse fabriek waar meer dan 800 mensen op af kwamen.

In Douvrin worden op dit moment zowel benzine- als dieselmotoren gebouwd. De productie van diesels houdt in 2023 op maar nu wil Stellantis kort daarop ook die van benzinemotoren uit Frankrijk weghalen. “Zonder die productie kunnen ze de fabriek net zo goed sluiten. PSA heeft met ons overeenkomsten gesloten om de concurrentiekracht te versterken maar Stellantis is nauwelijks gestart of ze gaan al verplaatsingen aankondigen,’’ aldus een woordvoerder van de vakcentrale CGT.

Opel

Tegelijk is ook de toekomst van een grote Opel/Vauxhall fabriek in het Engelse Ellesmere Port bij Liverpool, waar 1.100 mensen werken, ernstig in gevaar. De huidige Opel Astra die hier en in Polen wordt gebouwd, gaat over een jaar uit productie. Een nieuwe generatie is toegewezen aan de hoofdvestiging in het Duitse Rüsselheim. Stellantis wil wel elektrische auto’s in Ellesmere Port gaan bouwen maar eist dan wel een flinke financiële bijdrage van de regering in Londen. Dat is ook nodig om eventuele belemmeringen door Brexit het hoofd te bieden. Komt de Britse regering niet over de brug, dan wordt de fabriek in Ellesmere Port zo goed als zeker opgedoekt.

Lees ook:
Stellantis wil voor 2025 vier miljard euro besparen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding