In Douvrin worden op dit moment zowel benzine- als dieselmotoren gebouwd. De productie van diesels houdt in 2023 op maar nu wil Stellantis kort daarop ook die van benzinemotoren uit Frankrijk weghalen. “Zonder die productie kunnen ze de fabriek net zo goed sluiten. PSA heeft met ons overeenkomsten gesloten om de concurrentiekracht te versterken maar Stellantis is nauwelijks gestart of ze gaan al verplaatsingen aankondigen,’’ aldus een woordvoerder van de vakcentrale CGT.

Opel

Tegelijk is ook de toekomst van een grote Opel/Vauxhall fabriek in het Engelse Ellesmere Port bij Liverpool, waar 1.100 mensen werken, ernstig in gevaar. De huidige Opel Astra die hier en in Polen wordt gebouwd, gaat over een jaar uit productie. Een nieuwe generatie is toegewezen aan de hoofdvestiging in het Duitse Rüsselheim. Stellantis wil wel elektrische auto’s in Ellesmere Port gaan bouwen maar eist dan wel een flinke financiële bijdrage van de regering in Londen. Dat is ook nodig om eventuele belemmeringen door Brexit het hoofd te bieden. Komt de Britse regering niet over de brug, dan wordt de fabriek in Ellesmere Port zo goed als zeker opgedoekt.

Lees ook:
Stellantis wil voor 2025 vier miljard euro besparen