Ook Seat hengelt naar staatssteun voor batterijfabriek

Seat heeft de Spaanse staat om drie tot vier miljard euro steun gevraagd om een nieuwe batterijfabriek te bouwen. Komt die bijdrage er niet, dan komt het voortbestaan van de auto-industrie in Spanje in gevaar, heeft CEO Wayne Griffiths gewaarschuwd. Vorige week nog liet een ander automerk uit de Volkswagen-stal, Porsche, weten dat het ook graag staatssteun wil ontvangen van Duitsland voor een batterijfabriek in dat land.

“We zitten er allemaal bovenop, het is nu of nooit. Seat heeft een elektrische auto nodig voor de toekomst omdat dat de toekomst ís,’’ aldus Griffiths. Seat heeft het investeringsplan voor vijf miljard euro klaar liggen. “Het enige wat nog ontbreekt is een toezegging van de Spaanse regering en ook de steun van Europa voor dit project.’’ De Seat-baas zet die partijen extra onder druk door te verklaren ‘dat we deze zomer wel een besluit moeten hebben’. “Als wij geen elektrische auto’s kunnen maken, dan laten we de markt over aan concurrenten uit China.’’

Andere autofabrikanten

Ook andere autofabrikanten hengelen in toenemende mate naar overheidssteun. Zo heeft Stellantis een besluit over de toekomst van een grote fabriek van Opel/Vauxhall in het Engelse Ellesmere Port afhankelijk gemaakt van een forse bijdrage uit Londen. Stellantis wilde oorspronkelijk een nieuwe versie van de Astra in die fabriek bouwen maar acht dat onhaalbaar nu de Britse regering heeft verklaard dat er na 2030 geen nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor meer verkocht mogen worden. Ook hier wil de autofabrikant nu snel duidelijkheid onder dreiging de fabriek te sluiten.

Lees ook:
Seat betaalt coronabonus van 400 euro

Ook Seat hengelt naar staatssteun voor batterijfabriek - Automobielmanagement.nl

Ook Seat hengelt naar staatssteun voor batterijfabriek

Seat heeft de Spaanse staat om drie tot vier miljard euro steun gevraagd om een nieuwe batterijfabriek te bouwen. Komt die bijdrage er niet, dan komt het voortbestaan van de auto-industrie in Spanje in gevaar, heeft CEO Wayne Griffiths gewaarschuwd. Vorige week nog liet een ander automerk uit de Volkswagen-stal, Porsche, weten dat het ook graag staatssteun wil ontvangen van Duitsland voor een batterijfabriek in dat land.

“We zitten er allemaal bovenop, het is nu of nooit. Seat heeft een elektrische auto nodig voor de toekomst omdat dat de toekomst ís,’’ aldus Griffiths. Seat heeft het investeringsplan voor vijf miljard euro klaar liggen. “Het enige wat nog ontbreekt is een toezegging van de Spaanse regering en ook de steun van Europa voor dit project.’’ De Seat-baas zet die partijen extra onder druk door te verklaren ‘dat we deze zomer wel een besluit moeten hebben’. “Als wij geen elektrische auto’s kunnen maken, dan laten we de markt over aan concurrenten uit China.’’

Andere autofabrikanten

Ook andere autofabrikanten hengelen in toenemende mate naar overheidssteun. Zo heeft Stellantis een besluit over de toekomst van een grote fabriek van Opel/Vauxhall in het Engelse Ellesmere Port afhankelijk gemaakt van een forse bijdrage uit Londen. Stellantis wilde oorspronkelijk een nieuwe versie van de Astra in die fabriek bouwen maar acht dat onhaalbaar nu de Britse regering heeft verklaard dat er na 2030 geen nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor meer verkocht mogen worden. Ook hier wil de autofabrikant nu snel duidelijkheid onder dreiging de fabriek te sluiten.

Lees ook:
Seat betaalt coronabonus van 400 euro