In 2019 werden in die vier maanden echter nog 1,191 miljoen nieuwe auto’s op kenteken gezet. De goede gang van zaken dit jaar is grotendeels te danken aan zakenauto’s waarvan er in april 115 procent meer werden geregistreerd. Het aantal nieuwe particuliere personenauto’s nam met 55 procent toe.

Opel

Van de Duitse merken scoorde Opel het beste met 175 procent groei gevolgd door Mercedes met 158 procent en Volkswagen met 108 procent. Het laatste merk blijft met 18,8 procent ook het grootste marktaandeel houden. Bij de importmerken, zoals het Kraftfahrt Bundesamt het noemt, staat Mazda bovenaan met 146 procent hogere registraties terwijl ook Nissan, Jeep, Hyundai, Peugeot, Citroën en Ssangyong ruim boven de 100 procent uitkomen. De enige uitzondering vormt Tesla dat een kwart minder auto’s verkocht aan de Duitsers dan in april 2020.

SUV

SUV’s blijven nog altijd het meest populair bij de Duitse autokoper. De afgelopen maand was weer één van de drie geregistreerde auto zo’n groter model. De compactklasse komt op bijna 18 procent terwijl kleine stadsauto’s goed zijn voor 14 procent. Verder meldt het KBA dat er 23.816 nieuwe BEV’s werden verkocht, meer dan vijf keer zoveel als een jaar eerder. Die batterij-auto’s hebben in Duitsland daarmee nu een marktaandeel van een goede 10 procent.

Lees ook:
Duitse automarkt maakt sprong van 36 procent

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding