De PSA-modellen zijn over het algemeen kleiner terwijl Peugeot en Citroën ook al meer op de elektrische toer zijn. Volgens financieel directeur Richard Palmer bespaart dat rond de 300 miljoen euro per jaar waarvan 200 miljoen naar Tesla ging. “Eén van de voordelen van de fusie is duidelijk dat we aan de EU-eisen voldoen zonder dat we CO2-credits moeten kopen.’’ Tesla heeft in het afgelopen kwartaal in totaal 518 miljoen dollar aan dergelijke CO2-rechten van andere fabrikanten ontvangen, een bedrag dat groter is dan de hele kwartaalwinst van 348 miljoen dollar. Over heel 2020 streek Tesla rond de 1,6 miljard dollar uit dit soort CO2-rechten op.
Rechten kopen
Autobedrijven moeten voor hun hele modellenserie onder door de EU gestelde maxima voor de gemiddelde CO2-emissie blijven. Die grens werd vorig jaar bepaald op 95 gr/km CO2-emissie. De Volkswagen Groep haalde dat bijvoorbeeld net doordat er in de laatste weken veel elektrische modellen werden verkocht – soms aan dealers – ter compensatie van de meer vervuilende auto’s en vooral SUV’s. Fabrikanten die de eisen niet halen, kunnen bij collega’s met meer schone auto’s CO2-rechten kopen om zo de hoge boetes van de EU alsnog te vermijden. Fiat Chrysler sloot daartoe in 2019 een deal met EV-fabrikant Tesla dat overigens ook dergelijke rechten met andere autofabrikanten verhandelt.
Lees ook:
Kwartaalwinst Tesla 79 procent hoger