Bij de twee koplopers komt de groei nagenoeg geheel voor rekening van China. Toyota verkocht daar in het eerste kwartaal 75 procent meer auto’s dan een jaar geleden, de Volkswagen Groep 61 procent. China is nu goed voor ongeveer een derde van de wereldwijde afzet van de Duitse groep terwijl dat bij Toyota beperkt blijft tot 19 procent.

Renault-Nissan-Mitsubishi

De Renault-Nissan-Mitsubishi Alliantie blijft derde maar verloor verder terrein door een beperkte groei met zeven procent naar 2.108.616 voertuigen. Nissan kon nog wel meer auto’s verkopen maar Renault bleef stabiel terwijl Mitsubishi nog steeds terrein moet prijsgeven. De gegevens voor de alliantie zijn wel gebaseerd op schattingen omdat de drie partners elk op hun eigen manier verkopen rapporteren. De cijfers komen uit het regelmatige overzicht van auto nieuwssite Daily Kaban. Dat overzicht is sinds kort gebaseerd op de verkopen en niet meer op de productie omdat de autobedrijven daarbij te veel verschillende benaderingen hanteren.

Lees ook:
Toyota verkoopt ruim 9 miljoen auto’s

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding