“Die getallen laten zien voor welke enorme uitdagingen we tot het jaar 2025 staan. Tot 2030 kunnen meer dan 200.000 arbeidsplaatsen bij kleine en middelgrote toeleveranciers wegvallen waarvoor onder de huidige ontwikkelingen geen nieuwe banen in de plaats zullen komen.

Vestigingsplaats

“Daar komt dan nog bij dat door hoge belastingen en sociale lasten, hoge energiekosten en tekortschietende investeringen in opleidingen Duitsland als internationale vestigingsplaats steeds verder terugvalt. We moeten de kans aangrijpen om ons klimaatbeleid met innovaties en technologie tot groei- en banenmotor te maken,’’ zegt voorzitter Hildegard Müller van de Duitse auto-organisatie.

Waterstof

Müller benadrukt opnieuw dat Duitsland naast de grote bedragen voor elektrische mobiliteit ook moet investeren in waterstof en e-brandstof. “Op die gebieden bestaat een groot potentieel voor innovatie en werkgelegenheid. En met die technologieën kunnen ook verbrandingsmotoren klimaatneutraal worden. De politiek moet deze kansen ook erkennen.’’

Lees ook:
Duitse autoverkopen in april bijna verdubbeld