Transformatie Duitse auto-industrie kost 215.000 banen

De omschakeling van de Duitse auto-industrie naar elektrische mobiliteit kan tot 2025 minstens 178.000 arbeidsplaatsen gaan kosten. In de jaren tot 2030 kan dat oplopen tot 215.000 banen. De discussies over nog striktere klimaatregels zijn nog niet eens meegenomen in die schattingen, meldt het Duitse Verband der Automobilindustrie

Coronavirus: laatste autofabrieken in Europa sluiten nu ook

“Die getallen laten zien voor welke enorme uitdagingen we tot het jaar 2025 staan. Tot 2030 kunnen meer dan 200.000 arbeidsplaatsen bij kleine en middelgrote toeleveranciers wegvallen waarvoor onder de huidige ontwikkelingen geen nieuwe banen in de plaats zullen komen.

Vestigingsplaats

“Daar komt dan nog bij dat door hoge belastingen en sociale lasten, hoge energiekosten en tekortschietende investeringen in opleidingen Duitsland als internationale vestigingsplaats steeds verder terugvalt. We moeten de kans aangrijpen om ons klimaatbeleid met innovaties en technologie tot groei- en banenmotor te maken,’’ zegt voorzitter Hildegard Müller van de Duitse auto-organisatie.

Waterstof

Müller benadrukt opnieuw dat Duitsland naast de grote bedragen voor elektrische mobiliteit ook moet investeren in waterstof en e-brandstof. “Op die gebieden bestaat een groot potentieel voor innovatie en werkgelegenheid. En met die technologieën kunnen ook verbrandingsmotoren klimaatneutraal worden. De politiek moet deze kansen ook erkennen.’’

Lees ook:
Duitse autoverkopen in april bijna verdubbeld

Transformatie Duitse auto-industrie kost 215.000 banen - Automobielmanagement.nl

Transformatie Duitse auto-industrie kost 215.000 banen

De omschakeling van de Duitse auto-industrie naar elektrische mobiliteit kan tot 2025 minstens 178.000 arbeidsplaatsen gaan kosten. In de jaren tot 2030 kan dat oplopen tot 215.000 banen. De discussies over nog striktere klimaatregels zijn nog niet eens meegenomen in die schattingen, meldt het Duitse Verband der Automobilindustrie

Coronavirus: laatste autofabrieken in Europa sluiten nu ook

“Die getallen laten zien voor welke enorme uitdagingen we tot het jaar 2025 staan. Tot 2030 kunnen meer dan 200.000 arbeidsplaatsen bij kleine en middelgrote toeleveranciers wegvallen waarvoor onder de huidige ontwikkelingen geen nieuwe banen in de plaats zullen komen.

Vestigingsplaats

“Daar komt dan nog bij dat door hoge belastingen en sociale lasten, hoge energiekosten en tekortschietende investeringen in opleidingen Duitsland als internationale vestigingsplaats steeds verder terugvalt. We moeten de kans aangrijpen om ons klimaatbeleid met innovaties en technologie tot groei- en banenmotor te maken,’’ zegt voorzitter Hildegard Müller van de Duitse auto-organisatie.

Waterstof

Müller benadrukt opnieuw dat Duitsland naast de grote bedragen voor elektrische mobiliteit ook moet investeren in waterstof en e-brandstof. “Op die gebieden bestaat een groot potentieel voor innovatie en werkgelegenheid. En met die technologieën kunnen ook verbrandingsmotoren klimaatneutraal worden. De politiek moet deze kansen ook erkennen.’’

Lees ook:
Duitse autoverkopen in april bijna verdubbeld