De in het laatste kwartaal geboekte extra kosten van 1,75 miljard euro voor de herstructurering van JLR – onder het motto Reimagine – zijn echter niet in die cijfers verwerkt. Een groot deel daarvan komt voor rekening van extra afschrijvingen. Wel kon de autofabrikant in het boekjaar weer 2,9 miljard euro aan kostenbesparingen realiseren waarmee de totale besparingen nu zijn opgelopen tot zeven miljard euro.

China

De Britse dochter van Tata Motors kwam uit op een jaaromzet van 22,85 miljard euro. Een derde daarvan werd in het eerste kwartaal van dit jaar gerealiseerd. Dat was 20,5 procent meer dan in dezelfde periode in 2020 door sterke verkopen in China en het succes van de nieuwe Land Rover Defender. In de eerste drie maanden van dit jaar kwamen de verkopen wereldwijd gezien met 123.483 stuks 12,4 procent hoger uit dan een jaar eerder, grotendeels dankzij een groei met 127 procent op de Chinese markt. Over het hele boekjaar gezien bleef de afzet met 439.588 voertuigen nog 13,6 procent achter.

Corona

Financieel directeur Adrian Mardell put hoop uit de snel toenemende vaccinaties tegen corona: ‘”Dat is bemoedigend voor het uiteindelijke herstel van de wereldwijde economie en de auto-industrie. Het aantal coronagevallen is in veel markten echter nog steeds hoog terwijl ook leveringsproblemen, met name voor chips, moeilijker te beheersen zijn en nu de productieplannen beïnvloeden.’’ JLR heeft, net als de meeste concurrenten, haar autofabrieken vanwege het chiptekort al regelmatig stil moeten leggen.

Lees ook:
Jaguar verkoopt 30 procent minder auto’s

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding