Het bedrijf omschrijft de Polestar 3 als een ‘aerodynamische SUV’. De auto wordt voorzien van het Android Automotive operating systeem dat ook in de Polestar 2 zit. “Productie in de VS maakt de inkoop meer efficiënt, verkort de levertijden en heeft zelfs een positief effect op de prijs van de Polestar 3 SUV,’’ zegt COO Dennis Nobelius. “Dat alles maakt ons merk nog concurrerender op de veeleisende Amerikaanse automarkt.’’

Thuismarkt

Een groot voordeel is ook dat in de VS gebouwde auto’s niet vallen onder de vele regels en restricties voor uit het buitenland aangevoerde modellen. “Van nu af aan is de VS niet langer een exportmarkt maar een thuismarkt,’’ zegt CEO Thomas Ingenlath dan ook. De Polestar 3 wordt overigens ook gebouwd in de bestaande fabriek in China, momenteel de grootste markt voor elektrische auto’s voor de VS.

Nederland

Op de Nederlandse markt blijft Polestar voorlopig een nichemerk. In de eerste vijf maanden van dit jaar werden er 412 van verkocht waarvan 408 exemlaren van de Polestar 2. Dat levert een marktaandeel op van net 0,3 procent. Europese cijfers zijn niet bekend omdat Polestar niet wordt vermeld op de lijst van autokoepel Acea.

Lees ook:
Polestar haalt bijna half miljard euro op

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding