Terugdringen van de kosten zal niet leiden tot goedkopere auto’s omdat de ‘winst’ weer wordt weggezogen door fors duurdere inkoop. Niet alleen de chips zijn door de schaarste aanzienlijk duurder geworden maar ook de prijzen van staal, aluminium, plastic en andere grondstoffen en materialen vliegen omhoog. BMW schat de extra kosten op dit moment op rond de één miljard euro per jaar. Tegelijk moeten de autobedrijven enorme bedragen blijven investeren in de overgang naar elektrische motoren.
Drie miljoen auto’s per jaar
BMW wil de totale capaciteit opvoeren om rond 2030 drie miljoen auto’s per jaar te kunnen bouwen. Vanaf 2023 wordt de productie van verschillende modellen verschoven. In dat kader is ook het contract met VDL Nedcar per eind dat jaar opgezegd. Vanaf 2023 wordt bijvoorbeeld de Mini gebouwd in de Duitse fabriek in Leipzig. Daarnaast wordt de capaciteit in China opgevoerd naar in eerste instantie 700.000 auto’s per jaar. Europa blijft echter met een geplande 1,6 miljoen auto’s de voornaamste productiebasis voor de Duitse groep.
Lees ook:
BMW-directeur Stefanie Wurst: ‘Presteren kan alleen met alle kennis over onze strategie’