BMW-directeur Stefanie Wurst: ‘Presteren kan alleen met alle kennis over onze strategie’

interview

BMW Nederland kreeg dit jaar voor de vijfde keer op rij de hoogste waardering van het dealernetwerk in het jaarlijkse Relatie Onderzoek Dealer Importeur (RODI). Het Duitse merk mag shinen met een rapportcijfer van 9,2 waar het gemiddelde een 6,6 bedraagt. Hoe doen ze dat bij BMW? We vroegen het aan directeur Stefanie Wurst.

Naast de hoge waardering vanuit het dealernetwerk lijkt het BMW sowieso voor de wind te gaan. De autotak van de BMW Groep, waaronder ook Mini en Rolls-Royce vallen, heeft in het eerste kwartaal van dit jaar 2,2 miljard euro winst gemaakt, bijna tien keer zoveel als de 229 miljoen euro van dezelfde periode vorig jaar. De brutomarge verbeterde daarmee van 1,3 procent een jaar geleden naar 9,8 procent nu. De groepswinst kwam met 3,7 miljard euro bijna vijf keer zo hoog uit. Het bedrijf verkocht wereldwijd in het eerste kwartaal van 2021 ruim 636.000 auto’s, een record. En ondanks het chiptekort dat de hele auto-industrie wereldwijd treft verwacht topman Oliver Zipse dat BMW dit jaar volop kan profiteren van de verder aantrekkende automarkt, waar vooral China flinke groeicijfers laat zien.

Communicatie

Terug naar Nederland: hier zag BMW dit jaar zijn marktaandeel al groeien van 5,1 procent in 2020 naar 7,3 procent vorig jaar, het hoogste percentage sinds de jaren ‘80. BMW Group Nederland-directeur Stefanie Wurst denkt dat vooral de goede relatie tussen de importeur en het dealernetwerk een belangrijke bijdrage levert aan dat succes. “Alles draait om communicatie. Heel veel praten met onze partners en alles bespreekbaar maken, ook de dingen die niet goed gaan. Daar leer je van.”De BMW Group strategie bestaat uit duurzaamheid, elektrificering en het daaraan gekoppelde verdienmodel digitalisering. Vooral dat eerste, duurzaamheid, is een speerpunt voor BMW Group in het algemeen en voor de algemeen directeur persoonlijk. “Duurzaamheid staat qua belang echt op hetzelfde niveau als de andere speerpunten.” Ze legt uit dat de uitdagingen waar de auto-industrie voor staat zeer complex zijn. Het dealernetwerk maakt deel uit van het hele BMW Group Nederland-team dat die uitdagingen aangaat. Kennisdelen is daarom cruciaal. “Ik ben ervan overtuigd dat het best presterende team wint. Dat kan alleen als je goed samenwerkt en een 360 graden-visie ontwikkelt. In je eentje kan je al die uitdagingen niet oplossen. Persoonlijk kijk ik altijd vooruit naar ontwikkelingen in de toekomst die onze bedrijfsvoering kunnen beïnvloeden en ik deel die kennis daarover. Ook informatie die nieuw is, gaat snel het dealernetwerk in zodat dealers weten wat er speelt en hierop kunnen anticiperen. Als zij onze strategie goed begrijpen kunnen zij ook vooruitkijken en hun business managen. Dat vind ik heel belangrijk.”

Niet topdown

Wat opvalt uit de woorden van Wurst is dat BMW Group Nederland niet kiest voor een topdown benadering richting de dealers, wat vaak een algemeen verwijt is vanuit dealernetwerken, maar eerder de samenwerking zoekt en in teamverband opereert. Is dat ook zo? “Natuurlijk zijn we als fabrikant/importeur bepalend in het modellenbeleid en de prijsstrategie, maar als het gaat om sales hebben we onze dealers echt nodig. Zij hebben de klantrelatie, zij kennen de markt, kennen hun klanten en weten wat er speelt. Tegelijkertijd verwachten we dat ze presteren en dat kan alleen als je alle kennis hebt over onze strategie. Nogmaals: het kan alleen als we goed samenwerken. Dat kan ik niet genoeg benadrukken.”

Nederlandse markt

En dan de markt in Nederland. BMW Group Nederland verkocht vorig jaar 24.571 auto’s en dit jaar staat de teller tot en met april op bijna 9.386 exemplaren. Als we die lijn doorzetten zit je eind 2021 op 28.158 auto’s. Mini blijft tot nu toe iets achter met 2.222 verkochte auto’s wat in dezelfde trend een verkooptotaal eind dit jaar zou opleveren van 6.666 auto’s tegenover 7012 vorig jaar. Wel steeg het marktaandeel van 1,85 procent vorig jaar naar 2,13 procent tot en met april 2021. Daarbij komt dat BMW elk jaar goed scoort in de verkiezing voor Zakenauto van het Jaar, die Automobiel Management elk jaar organiseert, maar vaak net te weinig punten scoort vanwege de hoge kosten. Hoe bewerkt BMW de zakelijke markt? “Uiteraard is de zakelijke markt in Nederland ook voor BMW belangrijk. Het is belangrijk om scherpe aanbiedingen te doen via de leasemaatschappijen en BMW Financial Services.”

Samenwerken met leasemaatschappijen

Het merk wil zich in de strijd om de leaserijder verder onderscheiden door samen te werken met leasemaatschappijen aan gezamenlijke duurzaamheidsdoelen. “De vraag is hoe wij als autofabrikant kunnen bijdragen aan de duurzaamheidsdoelen van onze klanten. Dat doen we niet alleen in Nederland, het is een van de grootste vraagstukken in heel Europa. We praten dus niet alleen over leasecontracten en pricing maar ook over onze strategische bijdragen op het gebied van duurzaamheid. Om een voorbeeld te geven: BMW introduceert eind dit jaar de elektrische iX. Met deze auto besparen we in de hele keten 17 procent CO2. Met andere woorden: door deze auto in gebruik te nemen weten onze klanten dat ze 17 procent CO2 hebben bespaard, nog voordat ze de eerste keer instappen en de auto jaren als leaseauto dienst doet. Als leasemaatschappij kan je hiermee rekenen en vaststellen welke invloed dit heeft op je eigen ecologische voetafdruk.”

Ook plek voor diesel

Een mooi verhaal, maar waar past de diesel in dit plaatje? “Bij BMW geldt: electric first, digitalisatie first en duurzaamheid first. Als de diesel op lokaal niveau een bijdrage kan leveren in het terugdringen van de CO2-uitstoot, dan zullen we modellen met dieselmotoren in die regio’s zeker blijven verkopen. Vergeet niet: er waren stimulansen in Duitsland voor dieselmotoren om de CO2-uitstoot terug te dringen. In Nederland is er krimp qua dieselmodellen, nog maar 3,7 procent van onze verkopen in Nederland betreft een diesel, hier concentreren we ons op andere aandrijftechnologieën als vol-elektrisch en plug-in hybride. Maar over het algemeen geldt dat alle modellen een bijdrage moeten leveren aan die duurzaamheidsdoelstellingen in de hele levenscyclus.”

Waterstof

En dan waterstof. Aan de andere kant van de wereld zijn Toyota en Hyundai er zoals bekend van overtuigd dat de waterstofauto een plek gaat veroveren. Maar Volkswagen gelooft er sowieso niet in en ook Mercedes-Benz heeft de handdoek in de ring gegooid als het gaat om personenauto’s op waterstof. Het bedrijf staakte vorig jaar de ontwikkeling en productie van de GLC F-Cell en richt zich nu samen met Volvo op de ontwikkeling van waterstofvrachtauto’s. Als enige Duitse fabrikant komt BMW volgend jaar dan toch met een waterstofauto op basis van de X5. Deze ‘i Hydrogen NEXT’ wordt ontwikkeld in samenwerking met Toyota en zal in een kleine oplage worden geproduceerd voor een testvloot. Pas in 2025 hoeven we aan massaproductie te denken. Wat is de filosofie hierachter? “We willen klaar zijn voor de toekomst. Als overheden er klaar voor zijn, als de maatschappij er klaar voor is, en de infrastructuur is op niveau, dan willen we in staat zijn hier snel op in te springen door nu al waterstofauto’s te ontwikkelen.” Er is volgens Stefanie Wurst zeker ruimte voor waterstofauto’s, bijvoorbeeld in regio’s met een beperkte laadinfrastructuur waar kopers toch elektrisch willen rijden en daarmee het grote bereik (en de korte tanktijd) van een waterstofauto nodig hebben.

Honger naar elektrisch

Terug naar BMW in Nederland. Waar moet de Nederlandse leaserijder voor kiezen als hij of zij BMW wil rijden? “Een derde van al onze verkopen is al elektrisch. Dit jaar hebben we de elektrische iX3 geïntroduceerd en het is nu al ons bestverkopende model. De honger naar een elektrische auto in het middensegment is naar een SUV en dat biedt dit model. Verder is de prijs concurrerend en hij wordt duurzaam geproduceerd.” In de pijplijn zitten nog de i4 en iX. De i4 is een elektrische auto van het formaat 5 Serie en wordt, met vier deuren, gepresenteerd als Gran Coupé met een bereik tot 590 kilometer. Vanaf 2022 is de auto leverbaar. De iX tot slot is de ‘elektrische X5’. Deze SUV wordt verwacht in november en belooft een bereik van ‘meer dan 600 km’. De vanafprijs is 86.972 euro. De iX3 is leverbaar vanaf 67.500 euro.

Dit artikel is verschenen in het mei-nummer van AM. Voor meer info over onze abonnementen, klik hier

Lees ook:
BMW Group Nederland: registratierecords en een veelbelovend 2020

BMW-directeur Stefanie Wurst: ‘Presteren kan alleen met alle kennis over onze strategie’ - Automobielmanagement.nl

BMW-directeur Stefanie Wurst: ‘Presteren kan alleen met alle kennis over onze strategie’

interview

BMW Nederland kreeg dit jaar voor de vijfde keer op rij de hoogste waardering van het dealernetwerk in het jaarlijkse Relatie Onderzoek Dealer Importeur (RODI). Het Duitse merk mag shinen met een rapportcijfer van 9,2 waar het gemiddelde een 6,6 bedraagt. Hoe doen ze dat bij BMW? We vroegen het aan directeur Stefanie Wurst.

Naast de hoge waardering vanuit het dealernetwerk lijkt het BMW sowieso voor de wind te gaan. De autotak van de BMW Groep, waaronder ook Mini en Rolls-Royce vallen, heeft in het eerste kwartaal van dit jaar 2,2 miljard euro winst gemaakt, bijna tien keer zoveel als de 229 miljoen euro van dezelfde periode vorig jaar. De brutomarge verbeterde daarmee van 1,3 procent een jaar geleden naar 9,8 procent nu. De groepswinst kwam met 3,7 miljard euro bijna vijf keer zo hoog uit. Het bedrijf verkocht wereldwijd in het eerste kwartaal van 2021 ruim 636.000 auto’s, een record. En ondanks het chiptekort dat de hele auto-industrie wereldwijd treft verwacht topman Oliver Zipse dat BMW dit jaar volop kan profiteren van de verder aantrekkende automarkt, waar vooral China flinke groeicijfers laat zien.

Communicatie

Terug naar Nederland: hier zag BMW dit jaar zijn marktaandeel al groeien van 5,1 procent in 2020 naar 7,3 procent vorig jaar, het hoogste percentage sinds de jaren ‘80. BMW Group Nederland-directeur Stefanie Wurst denkt dat vooral de goede relatie tussen de importeur en het dealernetwerk een belangrijke bijdrage levert aan dat succes. “Alles draait om communicatie. Heel veel praten met onze partners en alles bespreekbaar maken, ook de dingen die niet goed gaan. Daar leer je van.”De BMW Group strategie bestaat uit duurzaamheid, elektrificering en het daaraan gekoppelde verdienmodel digitalisering. Vooral dat eerste, duurzaamheid, is een speerpunt voor BMW Group in het algemeen en voor de algemeen directeur persoonlijk. “Duurzaamheid staat qua belang echt op hetzelfde niveau als de andere speerpunten.” Ze legt uit dat de uitdagingen waar de auto-industrie voor staat zeer complex zijn. Het dealernetwerk maakt deel uit van het hele BMW Group Nederland-team dat die uitdagingen aangaat. Kennisdelen is daarom cruciaal. “Ik ben ervan overtuigd dat het best presterende team wint. Dat kan alleen als je goed samenwerkt en een 360 graden-visie ontwikkelt. In je eentje kan je al die uitdagingen niet oplossen. Persoonlijk kijk ik altijd vooruit naar ontwikkelingen in de toekomst die onze bedrijfsvoering kunnen beïnvloeden en ik deel die kennis daarover. Ook informatie die nieuw is, gaat snel het dealernetwerk in zodat dealers weten wat er speelt en hierop kunnen anticiperen. Als zij onze strategie goed begrijpen kunnen zij ook vooruitkijken en hun business managen. Dat vind ik heel belangrijk.”

Niet topdown

Wat opvalt uit de woorden van Wurst is dat BMW Group Nederland niet kiest voor een topdown benadering richting de dealers, wat vaak een algemeen verwijt is vanuit dealernetwerken, maar eerder de samenwerking zoekt en in teamverband opereert. Is dat ook zo? “Natuurlijk zijn we als fabrikant/importeur bepalend in het modellenbeleid en de prijsstrategie, maar als het gaat om sales hebben we onze dealers echt nodig. Zij hebben de klantrelatie, zij kennen de markt, kennen hun klanten en weten wat er speelt. Tegelijkertijd verwachten we dat ze presteren en dat kan alleen als je alle kennis hebt over onze strategie. Nogmaals: het kan alleen als we goed samenwerken. Dat kan ik niet genoeg benadrukken.”

Nederlandse markt

En dan de markt in Nederland. BMW Group Nederland verkocht vorig jaar 24.571 auto’s en dit jaar staat de teller tot en met april op bijna 9.386 exemplaren. Als we die lijn doorzetten zit je eind 2021 op 28.158 auto’s. Mini blijft tot nu toe iets achter met 2.222 verkochte auto’s wat in dezelfde trend een verkooptotaal eind dit jaar zou opleveren van 6.666 auto’s tegenover 7012 vorig jaar. Wel steeg het marktaandeel van 1,85 procent vorig jaar naar 2,13 procent tot en met april 2021. Daarbij komt dat BMW elk jaar goed scoort in de verkiezing voor Zakenauto van het Jaar, die Automobiel Management elk jaar organiseert, maar vaak net te weinig punten scoort vanwege de hoge kosten. Hoe bewerkt BMW de zakelijke markt? “Uiteraard is de zakelijke markt in Nederland ook voor BMW belangrijk. Het is belangrijk om scherpe aanbiedingen te doen via de leasemaatschappijen en BMW Financial Services.”

Samenwerken met leasemaatschappijen

Het merk wil zich in de strijd om de leaserijder verder onderscheiden door samen te werken met leasemaatschappijen aan gezamenlijke duurzaamheidsdoelen. “De vraag is hoe wij als autofabrikant kunnen bijdragen aan de duurzaamheidsdoelen van onze klanten. Dat doen we niet alleen in Nederland, het is een van de grootste vraagstukken in heel Europa. We praten dus niet alleen over leasecontracten en pricing maar ook over onze strategische bijdragen op het gebied van duurzaamheid. Om een voorbeeld te geven: BMW introduceert eind dit jaar de elektrische iX. Met deze auto besparen we in de hele keten 17 procent CO2. Met andere woorden: door deze auto in gebruik te nemen weten onze klanten dat ze 17 procent CO2 hebben bespaard, nog voordat ze de eerste keer instappen en de auto jaren als leaseauto dienst doet. Als leasemaatschappij kan je hiermee rekenen en vaststellen welke invloed dit heeft op je eigen ecologische voetafdruk.”

Ook plek voor diesel

Een mooi verhaal, maar waar past de diesel in dit plaatje? “Bij BMW geldt: electric first, digitalisatie first en duurzaamheid first. Als de diesel op lokaal niveau een bijdrage kan leveren in het terugdringen van de CO2-uitstoot, dan zullen we modellen met dieselmotoren in die regio’s zeker blijven verkopen. Vergeet niet: er waren stimulansen in Duitsland voor dieselmotoren om de CO2-uitstoot terug te dringen. In Nederland is er krimp qua dieselmodellen, nog maar 3,7 procent van onze verkopen in Nederland betreft een diesel, hier concentreren we ons op andere aandrijftechnologieën als vol-elektrisch en plug-in hybride. Maar over het algemeen geldt dat alle modellen een bijdrage moeten leveren aan die duurzaamheidsdoelstellingen in de hele levenscyclus.”

Waterstof

En dan waterstof. Aan de andere kant van de wereld zijn Toyota en Hyundai er zoals bekend van overtuigd dat de waterstofauto een plek gaat veroveren. Maar Volkswagen gelooft er sowieso niet in en ook Mercedes-Benz heeft de handdoek in de ring gegooid als het gaat om personenauto’s op waterstof. Het bedrijf staakte vorig jaar de ontwikkeling en productie van de GLC F-Cell en richt zich nu samen met Volvo op de ontwikkeling van waterstofvrachtauto’s. Als enige Duitse fabrikant komt BMW volgend jaar dan toch met een waterstofauto op basis van de X5. Deze ‘i Hydrogen NEXT’ wordt ontwikkeld in samenwerking met Toyota en zal in een kleine oplage worden geproduceerd voor een testvloot. Pas in 2025 hoeven we aan massaproductie te denken. Wat is de filosofie hierachter? “We willen klaar zijn voor de toekomst. Als overheden er klaar voor zijn, als de maatschappij er klaar voor is, en de infrastructuur is op niveau, dan willen we in staat zijn hier snel op in te springen door nu al waterstofauto’s te ontwikkelen.” Er is volgens Stefanie Wurst zeker ruimte voor waterstofauto’s, bijvoorbeeld in regio’s met een beperkte laadinfrastructuur waar kopers toch elektrisch willen rijden en daarmee het grote bereik (en de korte tanktijd) van een waterstofauto nodig hebben.

Honger naar elektrisch

Terug naar BMW in Nederland. Waar moet de Nederlandse leaserijder voor kiezen als hij of zij BMW wil rijden? “Een derde van al onze verkopen is al elektrisch. Dit jaar hebben we de elektrische iX3 geïntroduceerd en het is nu al ons bestverkopende model. De honger naar een elektrische auto in het middensegment is naar een SUV en dat biedt dit model. Verder is de prijs concurrerend en hij wordt duurzaam geproduceerd.” In de pijplijn zitten nog de i4 en iX. De i4 is een elektrische auto van het formaat 5 Serie en wordt, met vier deuren, gepresenteerd als Gran Coupé met een bereik tot 590 kilometer. Vanaf 2022 is de auto leverbaar. De iX tot slot is de ‘elektrische X5’. Deze SUV wordt verwacht in november en belooft een bereik van ‘meer dan 600 km’. De vanafprijs is 86.972 euro. De iX3 is leverbaar vanaf 67.500 euro.

Dit artikel is verschenen in het mei-nummer van AM. Voor meer info over onze abonnementen, klik hier

Lees ook:
BMW Group Nederland: registratierecords en een veelbelovend 2020