Alle 14 merken binnen de groep moeten daartoe hun elektrische modellenreeks verder uitbreiden. Daarbij kunnen ze gebruik maken van vier flexibele platforms voor batterij-elektrische auto’s en van gestandaardiseerde batterijpakketten.
Gigafabrieken
Een wereldwijde strategie om in batterijen te voorzien moet ertoe leiden dat er in 2030 260 GWh beschikbaar is. Daarvoor zijn vijf gigafabrieken in Europa en Noord-Amerika nodig. Tegen 2026 hoopt Stellantis ook te beschikken over solid state batterijen. “De strategie berust op een adequaat bedrag aan investeringen en op de goede technologie om op het juiste moment op de markt te komen,’’ aldus CEO Carlos Tavares.
Rendement
Bij de verdere elektrificatie denkt Stellantis vooral te profiteren van de synergieën die bij de fusie tussen Groupe PSA en FCA al werden voorzien. Toen werd uitgegaan van vijf miljard euro aan besparingen per jaar als de fusie eenmaal is afgerond. De elektrificatie is verder zowel gebaseerd op interne expertise als op partners en joint ventures. Dat samen moet bij EV’s leiden tot een operationele marge van dubbele cijfers en een rendement op die investeringen dat 30 procent boven het gemiddelde in de sector ligt.
Lees ook:
Fiat moet in 2030 all-electric zijn