Stellantis waarschuwt voor hogere autoprijzen

CEO Carlos Tavares van Stellantis waarschuwt voor de gevolgen van de voortdurend stijgende kosten voor materialen en grondstoffen voor de autoprijs. “We zien die kosten dagelijks omhoog vliegen.”

PSA-topman Tavares gaat autokoepel ACEA leiden

Autofabrikanten en de toeleveranciers staan volgens Tavares voor een enorme uitdaging om de productiviteit op peil te houden, niet alleen vanwege de effecten op de volumes maar ook om de middenklasse te beschermen als kopers van nieuwe auto’s. “Als we dat niet doen, dan krijgen we grote problemen bij de omvang van ons klantenpotentieel en dan met de omvang van bedrijven en met banen. Dat is wat we proberen te voorkomen.’’ Op dit moment is de vraag naar nieuwe auto’s geen probleem, voegt hij eraan toe: “Mensen erkennen de waarde van het eigen vervoer. Ze kopen auto’s als gekken.’’

Chiptekort

Een ander probleem is het chiptekort dat volgens Tavares tot ver in 2022 zal duren. “Ik zie dat makkelijk naar 2022 doorgaan. De zichtbaarheid is niet groot en we zijn hier niet optimistisch over.’’ Stellantis werkt aan de verwisselbaarheid van microchips die in consumentenelektronica zitten, zoals in het infotainment systeem in auto’s of driver-assistance systemen. “Nieuwere generaties hebben vaak een grotere capaciteit maar dit proces kan wel anderhalf jaar duren.’’

Lees ook:
Stellantis investeert ruim 30 miljard euro in elektrisch rijden

Stellantis waarschuwt voor hogere autoprijzen - Automobielmanagement.nl

Stellantis waarschuwt voor hogere autoprijzen

CEO Carlos Tavares van Stellantis waarschuwt voor de gevolgen van de voortdurend stijgende kosten voor materialen en grondstoffen voor de autoprijs. “We zien die kosten dagelijks omhoog vliegen.”

PSA-topman Tavares gaat autokoepel ACEA leiden

Autofabrikanten en de toeleveranciers staan volgens Tavares voor een enorme uitdaging om de productiviteit op peil te houden, niet alleen vanwege de effecten op de volumes maar ook om de middenklasse te beschermen als kopers van nieuwe auto’s. “Als we dat niet doen, dan krijgen we grote problemen bij de omvang van ons klantenpotentieel en dan met de omvang van bedrijven en met banen. Dat is wat we proberen te voorkomen.’’ Op dit moment is de vraag naar nieuwe auto’s geen probleem, voegt hij eraan toe: “Mensen erkennen de waarde van het eigen vervoer. Ze kopen auto’s als gekken.’’

Chiptekort

Een ander probleem is het chiptekort dat volgens Tavares tot ver in 2022 zal duren. “Ik zie dat makkelijk naar 2022 doorgaan. De zichtbaarheid is niet groot en we zijn hier niet optimistisch over.’’ Stellantis werkt aan de verwisselbaarheid van microchips die in consumentenelektronica zitten, zoals in het infotainment systeem in auto’s of driver-assistance systemen. “Nieuwere generaties hebben vaak een grotere capaciteit maar dit proces kan wel anderhalf jaar duren.’’

Lees ook:
Stellantis investeert ruim 30 miljard euro in elektrisch rijden