De nieuwe fabriek in Wuhan krijgt een capaciteit van 150.000 auto’s per jaar, dat is 15 keer zo veel als de bestaande Engelse fabriek van Lotus. De fabriek krijgt als eerste ter wereld een geïntegreerde intelligente testbaan, waar auto’s automatisch zonder menselijke tussenkomst met een snelheid tot rond de 200 km per uur kunnen rondrijden en ‘zelf’ de werkplaats in komen.
Alpine
Een nieuwe vol-elektrische Type 135 sportwagen moet vanaf 2026 komen uit de bestaande fabriek in het Engelse Norfolk. Dat model wordt ontwikkeld in samenwerking met Alpine, het sportwagenmerk van Groupe Renault. Dat sluit aan bij het partnerschap dat de Fransen onlangs hebben aangekondigd met Geely.
Nio
Lotus heeft verder aangekondigd dat het zelf gaat samenwerken met de Chinese bouwer van elektrische supercars Nio. Oprichter en eigenaar Li Bin van dat bedrijf heeft een niet nader genoemd bedrag geïnvesteerd in Lotus. Dat legt de basis ‘om de mogelijkheden te onderzoeken voor wederzijds gunstige industriële samenwerking’, aldus Lotus.
Lees ook:
Analyse: luxemerken doen het nog altijd goed op de Nederlandse automarkt