Analyse: luxemerken doen het nog altijd goed op de Nederlandse automarkt

Aston Martin, Rolls-Royce, Bentley, Lamborghini, Lotus en vooral Ferrari: de luxe automerken lijken weinig last te hebben van de coronacrisis. Natuurlijk, het gaat om minimale aantallen maar al die merken konden in het eerste kwartaal in ons land meer auto’s verkopen dan een jaar eerder. In dezelfde categorie bleven de verkopen van Porsche zo goed als stabiel. De autoverkopen als geheel kwamen in deze drie maanden juist 21,5 procent lager uit dan vorig jaar, zoals eerder gemeld.

Bentley verkocht in drie maanden 35 limousines aan Nederlanders, vier meer dan vorig jaar. Ferrari kon 27 nieuwe auto’s afleveren, liefst 16 ofwel 145 procent meer dan in Q1 2020. Aston Martin wist elf nieuwe auto’s af te zetten vergeleken met acht, Lamborghini kwam met 15 stuks net één hoger uit net als Rolls-Royce dat van drie naar vier ging. Lotus kon eindelijk ook één Elise van een NL-kenteken voorzien. De enige uitzondering in dit rijtje is Maserati dat vier supercars sleet terwijl er dat een jaar geleden nog zeven waren.

Meer plussen

Maar ook buiten die exclusieve clubs waren er afgelopen kwartaal op de lijst van Bovag, RDC en Rai Vereniging een stuk meer plussen te zien dan de laatste tijd. Jeep spant daarbij de kroon want dat kwam met een bescheiden 324 auto’s ruim drie keer zo hoog uit. Verder scoorde het op volle toeren draaiende Volvo opnieuw positief door met 4.707 stuks acht procent meer auto’s te verkopen. Een opmerkelijke plus van 7,4 procent was er voor Mazda dat daarmee op 2.041 auto’s uitkwam. Ook Skoda onttrok zich aan de malaise door met 5.085 exemplaren vier procent hoger uit te komen. Het veel kleinere Dacia zat met 494 auto’s 3,5 procent hoger, ondanks het feit dat de goedkope elektrische Spring nog niet verkrijgbaar was. Tenslotte zit ook Smart aan de goede kant, zij het met niet meer dan 56 autootjes wat driekwart meer was dan begin 2020.

Kommer en kwel

Voor de rest is het echter nog altijd kommer en kwel. Volkswagen was afgelopen kwartaal weliswaar opnieuw het grootste merk met een marktaandeel van 9,3 procent maar daalde wel van 11.917 naar 7.492 verkochte auto’s. Dat is een klap met 37 procent die vooral veroorzaakt lijkt door de tegenvallende verkopen van de full-elektrische ID.3 en ID.4 waarvan er samen maar 523 ‘over de toonbank’ gingen. Het op één na meest verkochte merk Kia moest met 6.101 stuks 22 procent inleveren, wat wel een stuk beter was dan de 47 procent daling – ofwel bijna halvering – bij zustermerk Hyundai. De nummer drie op de merkenlijst BMW wist de schade te beperken tot bijna zeven procent terwijl in dezelfde categorie Audi 15 procent en Mercedes-Benz een kleine zeventien procent moesten inleveren. Scherpe dalingen waren er opnieuw voor Mitsubishi dat in drie maanden tijd niet meer dan 925 auto’s leverde, ruim de helft van de afzet in Q1 2020. Nissan kwam met 1.652 stuks 41 procent lager uit. de derde poot onder de alliantie, Renault, verloor met 3.180 stuks 36 procent aan afzet. Die alliantie doet het daarmee slechter dan Stellantins wat daar hield Peugeot de schade op 20 procent, leverde Opel 31 procent in en kwam Citroen 21,5 procent lager uit.

Elektrische auto’s

Zoals al opgemerkt bij Volkswagen zat de klad met name ook in elektrische auto’s. Zeker in vergelijking met het vierde kwartaal van 2020, net voor de verhoging van de bijtelling en grens voor de EV-subsidie, maar ook als wordt gekeken naar een jaar eerder. BNR Nieuwsradio berekende dat de totale verkopen van BEV’s bijna gehalveerd zijn vergeleken met het eerste kwartaal van 2020. Het marktaandeel kwam daarmee uit op 5,6 procent terwijl dat begin vorig jaar nog 8,5 procent was. Dat is ook de reden dat Tesla veruit de slechtste prestatie neerzette met een daling van 77 procent naar niet meer dan 395 auto’s in drie maanden tijd. Van de tijdelijk ‘uitgerangeerde’ Model S en Model X werden er respectievelijk twee en één exemplaren verkocht. De verkoop van plug-in hybrides, waarvan het voordeel voor het milieu wel eens in twijfel wordt getrokken, steeg juist fors. Er werden volgens BNR in het eerste kwartaal 7.705 hybride auto’s op kenteken gezet, dat was 134,5 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het marktaandeel van plug-in hybrides steeg naar 9,5 procent.

Analyse: luxemerken doen het nog altijd goed op de Nederlandse automarkt - Automobielmanagement.nl

Analyse: luxemerken doen het nog altijd goed op de Nederlandse automarkt

Aston Martin, Rolls-Royce, Bentley, Lamborghini, Lotus en vooral Ferrari: de luxe automerken lijken weinig last te hebben van de coronacrisis. Natuurlijk, het gaat om minimale aantallen maar al die merken konden in het eerste kwartaal in ons land meer auto’s verkopen dan een jaar eerder. In dezelfde categorie bleven de verkopen van Porsche zo goed als stabiel. De autoverkopen als geheel kwamen in deze drie maanden juist 21,5 procent lager uit dan vorig jaar, zoals eerder gemeld.

Bentley verkocht in drie maanden 35 limousines aan Nederlanders, vier meer dan vorig jaar. Ferrari kon 27 nieuwe auto’s afleveren, liefst 16 ofwel 145 procent meer dan in Q1 2020. Aston Martin wist elf nieuwe auto’s af te zetten vergeleken met acht, Lamborghini kwam met 15 stuks net één hoger uit net als Rolls-Royce dat van drie naar vier ging. Lotus kon eindelijk ook één Elise van een NL-kenteken voorzien. De enige uitzondering in dit rijtje is Maserati dat vier supercars sleet terwijl er dat een jaar geleden nog zeven waren.

Meer plussen

Maar ook buiten die exclusieve clubs waren er afgelopen kwartaal op de lijst van Bovag, RDC en Rai Vereniging een stuk meer plussen te zien dan de laatste tijd. Jeep spant daarbij de kroon want dat kwam met een bescheiden 324 auto’s ruim drie keer zo hoog uit. Verder scoorde het op volle toeren draaiende Volvo opnieuw positief door met 4.707 stuks acht procent meer auto’s te verkopen. Een opmerkelijke plus van 7,4 procent was er voor Mazda dat daarmee op 2.041 auto’s uitkwam. Ook Skoda onttrok zich aan de malaise door met 5.085 exemplaren vier procent hoger uit te komen. Het veel kleinere Dacia zat met 494 auto’s 3,5 procent hoger, ondanks het feit dat de goedkope elektrische Spring nog niet verkrijgbaar was. Tenslotte zit ook Smart aan de goede kant, zij het met niet meer dan 56 autootjes wat driekwart meer was dan begin 2020.

Kommer en kwel

Voor de rest is het echter nog altijd kommer en kwel. Volkswagen was afgelopen kwartaal weliswaar opnieuw het grootste merk met een marktaandeel van 9,3 procent maar daalde wel van 11.917 naar 7.492 verkochte auto’s. Dat is een klap met 37 procent die vooral veroorzaakt lijkt door de tegenvallende verkopen van de full-elektrische ID.3 en ID.4 waarvan er samen maar 523 ‘over de toonbank’ gingen. Het op één na meest verkochte merk Kia moest met 6.101 stuks 22 procent inleveren, wat wel een stuk beter was dan de 47 procent daling – ofwel bijna halvering – bij zustermerk Hyundai. De nummer drie op de merkenlijst BMW wist de schade te beperken tot bijna zeven procent terwijl in dezelfde categorie Audi 15 procent en Mercedes-Benz een kleine zeventien procent moesten inleveren. Scherpe dalingen waren er opnieuw voor Mitsubishi dat in drie maanden tijd niet meer dan 925 auto’s leverde, ruim de helft van de afzet in Q1 2020. Nissan kwam met 1.652 stuks 41 procent lager uit. de derde poot onder de alliantie, Renault, verloor met 3.180 stuks 36 procent aan afzet. Die alliantie doet het daarmee slechter dan Stellantins wat daar hield Peugeot de schade op 20 procent, leverde Opel 31 procent in en kwam Citroen 21,5 procent lager uit.

Elektrische auto’s

Zoals al opgemerkt bij Volkswagen zat de klad met name ook in elektrische auto’s. Zeker in vergelijking met het vierde kwartaal van 2020, net voor de verhoging van de bijtelling en grens voor de EV-subsidie, maar ook als wordt gekeken naar een jaar eerder. BNR Nieuwsradio berekende dat de totale verkopen van BEV’s bijna gehalveerd zijn vergeleken met het eerste kwartaal van 2020. Het marktaandeel kwam daarmee uit op 5,6 procent terwijl dat begin vorig jaar nog 8,5 procent was. Dat is ook de reden dat Tesla veruit de slechtste prestatie neerzette met een daling van 77 procent naar niet meer dan 395 auto’s in drie maanden tijd. Van de tijdelijk ‘uitgerangeerde’ Model S en Model X werden er respectievelijk twee en één exemplaren verkocht. De verkoop van plug-in hybrides, waarvan het voordeel voor het milieu wel eens in twijfel wordt getrokken, steeg juist fors. Er werden volgens BNR in het eerste kwartaal 7.705 hybride auto’s op kenteken gezet, dat was 134,5 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het marktaandeel van plug-in hybrides steeg naar 9,5 procent.