In samenwerking met Shell gaat het Duitse sportwagenmerk in Zuid-Oost Azië ook een laadnetwerk installeren. “We worden gedreven door nieuwsgierigheid, door voortdurend leren en verfijnen van onze auto’s. Een permanent thuis voor dit werk in China, een land dat Porsche werkelijk verwelkomd heeft en nu al zes jaar achter elkaar onze grootste markt is, brengt voor de hand liggende voordelen,’’ denkt CEO Oliver Blume. Het R&D centrum moet Porsche een beter begrip bieden van de Chinese klanten en hun eisen en de plaatselijke productontwikkeling verbeteren. Eerder dit jaar werden al Porsche Digital China en Porsche Engineering China opgezet. Blume: ‘’De Chinese automarkt is erg dynamisch en de klant heeft erg specifieke voorkeuren. We willen op de best mogelijke manier aan die eisen voldoen.’’
Groeipotentieel
Maar Porsche kijkt verder in Zuid-Oost Azië waar de markt een belangrijk groei- en innovatiepotentieel heeft. Daarom wordt met de fabriek in Maleisië de aanwezigheid in de ASEAN-regio verder versterkt. Porsche onderneemt dat project in samenwerking met haar langdurige partner en importeur Sime Darby Berhad. Directeur productie en logistiek Albrecht Reimold: “We hebben het geluk dat onze bestaande fabrieken ruim aan de huidige en toekomstige wereldwijde vraag naar onze auto’s kunnen voldoen. De nieuwe assemblagelocatie in Maleisië komt echter tegemoet aan specifieke markteisen. Hoewel het een op zich staand project is en bescheiden van omvang en capaciteit, toont het wel onze bereidheid aan om te leren en ons aan te passen aan specifieke plaatselijke marktomstandigheden.’’
Lees ook:
Porsche Centrum opent eind 2021 zijn deuren in Rotterdam