Mercedes en BMW houden de prijzen hoog

BMW en Daimler/Mercedes-Benz willen de prijzen van hun auto’s kunstmatig hoog houden om de exclusiviteit te verzekeren. Op dit moment zijn de autoprijzen opgelopen doordat er vanwege het chiptekort minder geleverd kunnen worden. Maar de Duitse premium merken zien geen reden om de prijzen weer te verlagen als dat probleem de wereld uit is.

Dat is mede ingegeven door het feit dat die betere prijzenmix leidt tot een beduidend hogere winst en marge. We zullen voorzichtig minder leveren dan de vraag. Tegelijk verschuiven we ook verder richting het hogere, luxere segment,’’ bevestigt Daimlers financieel directeur Harald Wilhelm tegenover de Financial Times. Verkoopchef Nicolas Peter van BMW signaleert ‘een belangrijke verbetering van onze prijskracht in de afgelopen 24 maanden’. “We zijn zeker van plan om ons leveringspatroon zo te managen dat we die prijskracht ook vast kunnen houden.’’

Klantervaring

Volgens Peter wilden de klanten vroeger zo snel mogelijk in hun nieuwe auto weg kunnen rijden maar zijn ze nu bereid desnoods maanden te wachten. ‘’Natuurlijk moet het niet te lang worden. Maar een BMW kopen is een emotioneel besluit. Even moeten wachten is iets wat de klantervaring nog sterker en beter maakt.’’

Lees ook:
Dusseldorp brengt Alpina naar Nederland

Mercedes en BMW houden de prijzen hoog - Automobielmanagement.nl

Mercedes en BMW houden de prijzen hoog

BMW en Daimler/Mercedes-Benz willen de prijzen van hun auto’s kunstmatig hoog houden om de exclusiviteit te verzekeren. Op dit moment zijn de autoprijzen opgelopen doordat er vanwege het chiptekort minder geleverd kunnen worden. Maar de Duitse premium merken zien geen reden om de prijzen weer te verlagen als dat probleem de wereld uit is.

Dat is mede ingegeven door het feit dat die betere prijzenmix leidt tot een beduidend hogere winst en marge. We zullen voorzichtig minder leveren dan de vraag. Tegelijk verschuiven we ook verder richting het hogere, luxere segment,’’ bevestigt Daimlers financieel directeur Harald Wilhelm tegenover de Financial Times. Verkoopchef Nicolas Peter van BMW signaleert ‘een belangrijke verbetering van onze prijskracht in de afgelopen 24 maanden’. “We zijn zeker van plan om ons leveringspatroon zo te managen dat we die prijskracht ook vast kunnen houden.’’

Klantervaring

Volgens Peter wilden de klanten vroeger zo snel mogelijk in hun nieuwe auto weg kunnen rijden maar zijn ze nu bereid desnoods maanden te wachten. ‘’Natuurlijk moet het niet te lang worden. Maar een BMW kopen is een emotioneel besluit. Even moeten wachten is iets wat de klantervaring nog sterker en beter maakt.’’

Lees ook:
Dusseldorp brengt Alpina naar Nederland