Europese autoverkopen dit jaar ruim 11 procent hoger

De verkoop van nieuwe auto’s in Europese komt over de eerste acht maanden van dit jaar 11,2 procent hoger uit dan in 2020. Wel heeft de Europese automarkt wegens het chiptekort deze zomer forse klappen opgelopen. In juli kwamen de verkopen 23,2 procent lager uit dan een jaar eerder, in augustus bedroeg de daling 19,1 procent.

Dat meldt de Europese autokoepel Acea. Tot en met augustus staat Italië op een plus van bijna 31 procent, Frankrijk op bijna 13 procent en Spanje op ruim 12 procent. De grootste automarkt Duitsland blijft echter steken op 2,5 procent groei. Verder blijkt Polen na een toename van ruim 22 procent nu op de landenlijst opgerukt te zijn naar een vijfde plaats.

Beste prestatie

Wat merken betreft blijft Stellantis de beste prestatie neerzetten met dit jaar tot nu toe 14,4 procent hogere verkopen. Binnen de groep zijn er vooral goede cijfers van Fiat en Opel. De Volkswagen Groep blijft niet veel achter met 12,7 procent groei met vooral flinke bijdragen van Seat en Audi terwijl Skoda zo langzamerhand wat minder goede cijfers neerzet.

Steken

De derde groep, Renault c.s., blijft over acht maanden gezien steken op een daling van 4,1 procent waarbij Dacia nog wel een bescheiden groei laat zien maar het merk Renault steeds meer terrein moet prijsgeven. Verder zijn er duidelijke groeicijfers van onder meer Toyota, Hyundai/Kia en Mazda. Mitsubishi behoort met een daling van 33 procent echter opnieuw tot de grote verliezers.

Lees ook:
Dacia Sandero meest verkochte auto in Europa

Europese autoverkopen dit jaar ruim 11 procent hoger - Automobielmanagement.nl

Europese autoverkopen dit jaar ruim 11 procent hoger

De verkoop van nieuwe auto’s in Europese komt over de eerste acht maanden van dit jaar 11,2 procent hoger uit dan in 2020. Wel heeft de Europese automarkt wegens het chiptekort deze zomer forse klappen opgelopen. In juli kwamen de verkopen 23,2 procent lager uit dan een jaar eerder, in augustus bedroeg de daling 19,1 procent.

Dat meldt de Europese autokoepel Acea. Tot en met augustus staat Italië op een plus van bijna 31 procent, Frankrijk op bijna 13 procent en Spanje op ruim 12 procent. De grootste automarkt Duitsland blijft echter steken op 2,5 procent groei. Verder blijkt Polen na een toename van ruim 22 procent nu op de landenlijst opgerukt te zijn naar een vijfde plaats.

Beste prestatie

Wat merken betreft blijft Stellantis de beste prestatie neerzetten met dit jaar tot nu toe 14,4 procent hogere verkopen. Binnen de groep zijn er vooral goede cijfers van Fiat en Opel. De Volkswagen Groep blijft niet veel achter met 12,7 procent groei met vooral flinke bijdragen van Seat en Audi terwijl Skoda zo langzamerhand wat minder goede cijfers neerzet.

Steken

De derde groep, Renault c.s., blijft over acht maanden gezien steken op een daling van 4,1 procent waarbij Dacia nog wel een bescheiden groei laat zien maar het merk Renault steeds meer terrein moet prijsgeven. Verder zijn er duidelijke groeicijfers van onder meer Toyota, Hyundai/Kia en Mazda. Mitsubishi behoort met een daling van 33 procent echter opnieuw tot de grote verliezers.

Lees ook:
Dacia Sandero meest verkochte auto in Europa