Duitsland verscherpt subsidie-eisen voor plug-in hybride

Duitse kopers van een plug-in hybride auto komen vanaf 1 oktober alleen nog in aanmerking voor een milieusubsidie als die auto minstens 60 kilometer bereik heeft op de elektrische motor. Vanaf 1 januari 2024 wordt dat verder verscherpt naar 80 kilometer. Dat heeft het ministerie van economische zaken in Berlijn meegedeeld. Het tot nu toe geldende criterium van een maximale CO2-uitstoot van 50 g/km komt te vervallen.

Renault Mégane ook als plug-in hybride

Het Verband der Automobilindustrie is niet blij met de verscherping van de eisen voor PHEV’s. Voorzitter Hildegard Müller: “Een groot aantal PH-modellen die tot nu toe wel voor de premie in aanmerking kwamen, zal minder aantrekkelijk worden voor de klanten. Die kiezen dan mogelijkerwijs voor een voertuig met klassieke aandrijving en dat kan politiek niet de bedoeling zijn. De technische uitdaging om het minimale bereik op te voeren tot 80 kilometer is voor de auto-industrie op termijn oplosbaar. Maar ook hier heeft de sector behoefte aan zekerheid voor de planning. Daarom eisen we dat het verder tot begin 2025 bij deze maatregelen blijft.’’

Getroffen

Directeur Reinhard Zirpel van de bond van internationale vrachtautofabrikanten VDIK berekent dat de helft van de door zijn leden aangeboden PHEV’s buiten de boot vallen. “Net op het moment dat de elektromobiliteit sterk groeit is dat een verkeerd signaal. Ook kleinere en daarmee aantrekkelijker voertuigen worden door deze strengere eisen getroffen.’’

Lees ook:
Duitse ‘subsidiewaanzin’ voor elektrische auto’s

Duitsland verscherpt subsidie-eisen voor plug-in hybride - Automobielmanagement.nl

Duitsland verscherpt subsidie-eisen voor plug-in hybride

Duitse kopers van een plug-in hybride auto komen vanaf 1 oktober alleen nog in aanmerking voor een milieusubsidie als die auto minstens 60 kilometer bereik heeft op de elektrische motor. Vanaf 1 januari 2024 wordt dat verder verscherpt naar 80 kilometer. Dat heeft het ministerie van economische zaken in Berlijn meegedeeld. Het tot nu toe geldende criterium van een maximale CO2-uitstoot van 50 g/km komt te vervallen.

Renault Mégane ook als plug-in hybride

Het Verband der Automobilindustrie is niet blij met de verscherping van de eisen voor PHEV’s. Voorzitter Hildegard Müller: “Een groot aantal PH-modellen die tot nu toe wel voor de premie in aanmerking kwamen, zal minder aantrekkelijk worden voor de klanten. Die kiezen dan mogelijkerwijs voor een voertuig met klassieke aandrijving en dat kan politiek niet de bedoeling zijn. De technische uitdaging om het minimale bereik op te voeren tot 80 kilometer is voor de auto-industrie op termijn oplosbaar. Maar ook hier heeft de sector behoefte aan zekerheid voor de planning. Daarom eisen we dat het verder tot begin 2025 bij deze maatregelen blijft.’’

Getroffen

Directeur Reinhard Zirpel van de bond van internationale vrachtautofabrikanten VDIK berekent dat de helft van de door zijn leden aangeboden PHEV’s buiten de boot vallen. “Net op het moment dat de elektromobiliteit sterk groeit is dat een verkeerd signaal. Ook kleinere en daarmee aantrekkelijker voertuigen worden door deze strengere eisen getroffen.’’

Lees ook:
Duitse ‘subsidiewaanzin’ voor elektrische auto’s