Het Verband der Automobilindustrie is niet blij met de verscherping van de eisen voor PHEV’s. Voorzitter Hildegard Müller: “Een groot aantal PH-modellen die tot nu toe wel voor de premie in aanmerking kwamen, zal minder aantrekkelijk worden voor de klanten. Die kiezen dan mogelijkerwijs voor een voertuig met klassieke aandrijving en dat kan politiek niet de bedoeling zijn. De technische uitdaging om het minimale bereik op te voeren tot 80 kilometer is voor de auto-industrie op termijn oplosbaar. Maar ook hier heeft de sector behoefte aan zekerheid voor de planning. Daarom eisen we dat het verder tot begin 2025 bij deze maatregelen blijft.’’
Getroffen
Directeur Reinhard Zirpel van de bond van internationale vrachtautofabrikanten VDIK berekent dat de helft van de door zijn leden aangeboden PHEV’s buiten de boot vallen. “Net op het moment dat de elektromobiliteit sterk groeit is dat een verkeerd signaal. Ook kleinere en daarmee aantrekkelijker voertuigen worden door deze strengere eisen getroffen.’’