De nieuwe ontslagronde komt bovenop het verdwijnen van 14.600 banen wereldwijd om de capaciteit van Renault beter af te stemmen op de actuele vraag. Aan de andere kant creëert Renault ook nieuwe banen voor specialisten in onder meer connectiviteit en software. Bovendien worden zo’n 10.000 man omgeschoold en getraind in de nieuwe technologieën.
Niet profiteren
Renault kan anders dan veel concurrenten niet profiteren van het herstel in China en de VS omdat het daar niet aanwezig is. Maar op de toch al kwakkelende Europese markt doet Renault het ook nog eens een stuk slechter dan de concurrentie. In augustus kwamen de verkopen van Renault 29 procent lager uit terwijl de markt als geheel 19 procent inzakte. Over de eerste acht maanden blijven de autoverkopen in Europa nog 11 procent in de plus terwijl Renault 9,5 procent moest inleveren. Het marktaandeel van het Franse merk is daarmee gedaald van 7,6 procent een jaar geleden naar 6,2 procent nu. Die daling kan overigens te maken hebben met de bewuste keus van CEO Luca de Meo voor ‘waarde boven volume’.