Topman Carlos Tavares wil met de veranderingen meer greep krijgen op de totale productiecapaciteit binnen Stellantis. De Duitse fabrieken zouden op den duur ook voor andere merken binnen de groep kunnen gaan werken. In dat kader wordt onder meer Fiat genoemd. Stellantis benadrukt dan ook dat de maatregel noodzakelijk is om de werkgelegenheid in Duitsland op langere termijn veilig te stellen.

Wantrouwen

Maar de ingreep leidt er volgens de Duitse bonden toe dat bij Opel de befaamde Duitse medebestemming, waarbij werknemers een zware stem hebben in het management van hun bedrijf, wordt ondermijnd. Hun wantrouwen wordt nog gevoed door het feit dat de fabriek in Eisenach, waar 1.300 mensen werken, als enige binnen Stellantis vanwege het chiptekort tot eind dit jaar is stilgezet. Een concrete datum voor het opstarten is tot nu toe nog niet genoemd. De lancering van de daar gebouwde nieuwe versie van de Grandland is voorlopig uitgesteld tot het voorjaar.

Verrassing

“Met Stellantis’ vage uitspraken kunnen de werknemers en de OR niets beginnen,’’ aldus OR-voorzitter Bernd Lösche. Vakbond IG Metall stelt dat de aankondigingen ‘als een complete verrassing komen’. “Dit is alleen maar een poging om de succesvolle meebestemming in Duitsland te verzwakken.’’ De werknemersorganisatie heeft daarom voor 29 oktober protestacties bij alle Duitse vestigingen van Opel aangekondigd.

Lees ook:
Opel sluit fabriek in Eisenach tot begin 2022 vanwege chiptekort

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding