Achtergrond: auto-industrie investeert miljarden in stekkerauto’s

Toyota zal tot 2030 miljarden dollars investeren in batterijfabrieken in de VS. Stellantis zet zo’n project op met batterijleverancier LG. Volvo hoopt volgende week 2,9 miljard dollar op te halen met een beursgang, geld dat ook in nieuwe fabrieken voor batterijen en EV’s wordt gestopt. Ford investeert wat minder, 300 miljoen dollar, in haar bestaande fabriek in het Britse Halewood om die om te bouwen voor de productie van EV-motoren en andere onderdelen.

Dat is de oogst van één dag aan investeringen in elektrische auto’s en alles wat daarbij komt kijken. Kijken we eerst naar Toyota, dat de komende jaren in de Verenigde Staten 3,4 miljard dollar gaat besteden aan de ontwikkeling en plaatselijke productie van batterijen. Dat maakt deel uit van een totaalpakket van 13,5 miljard aan batterijfabrieken dat Toyota vorige maand al heeft onthuld. Toyota Motor North America gaat voor de batterijenbusiness een apart bedrijf oprichten. De eerste nieuwe fabriek moet in 2025 draaien en zal 1.750 nieuwe arbeidsplaatsen opleveren. “Deze investering zal ons helpen om meer betaalbare elektrische auto’s te bieden aan de consument in de VS, de CO2-emissies drastisch terug te dringen en nog meer Amerikaanse banen die verbonden zijn aan de toekomst van mobiliteit te scheppen,’’ aldus Ted Ogawa die CEO is van TMNA.

Stellantis

Ook in de VS gaat Stellantis samen met LG Energy Solutions batterijcellen en modules produceren. De overeenkomst maakt deel uit van de investeringen van in totaal 30 miljard euro die Stellantis tot 2025 op de rol heeft staan in elektrificatie en software. Beide partners bouwen een nieuwe Amerikaanse fabriek met een capaciteit van 40 gWh per jaar die begin 2024 in productie moet komen. Hoeveel geld met dat specifieke project is gemoeid, is niet bekend gemaakt. De batterijen zullen worden gebruikt voor BEV’s en PHEV’s die gebouwd worden in alle fabrieken van Stellantis in de VS, Canada en Mexico.

Volvo

Aan deze kant van de oceaan heeft Volvo Cars na lange voorbereidingen alle documenten gepubliceerd die vereist zijn voor haar introductie (IPO) op de Nasdaq beurs in Stockholm. Eigenaar Geely wil 17 tot 21 procent van de aandelen naar de beurs brengen maar houdt de rest zelf in handen. Die beursgang moet, op basis van de inschrijfprijs, 3,9 miljard dollar opbrengen, wat voor Volvo Cars een prijskaartje van 23 miljard dollar op zou leveren.

Volvo gaat de opbrengst aanwenden voor haar ‘push’ naar electric-only tegen 2030, benadrukt bestuursvoorzitter Hakan Samuelsson maar weer eens. “Als beursgenoteerd bedrijf moet onze ambitie een combinatie zijn van de snelste ‘transformer’ in de sector en het creëren van waarde voor de aandeelhouders.’’ Belgische bronnen melden dat een flink deel van het geld mogelijk richting Gent komt. Daar zou Volvo bij de bestaande autofabriek batterijen willen gaan produceren wat 3.000 nieuwe arbeidsplaatsen op kan leveren.

Ford

Ford heeft op haar beurt aangekondigd dat het haar Britse fabriek in Halewood bij Liverpool, waar nu versnellingsbakken worden gebouwd, gaat omgooien voor motoren voor elektrische auto’s. Daarmee blijven 500 banen in die vestiging behouden. Het bericht is wel een flinke klap voor de werknemers in Keulen die hadden gehoopt dat zij voor deze klus werden uitgekozen. Ford ontvangt rond de 35 miljoen euro subsidie van de Britse regering die alles steunt wat maar bij EV’s hoort.

Halewood wordt de eerste EV-onderdelen assemblagefabriek voor Ford in Europa. De productie daar moet in 2024 op gang komen met een capaciteit van 250.000 eenheden per jaar. “Dit is een belangrijke stap en de eerste in-house investering in de fabricage van componenten voor all-electric voertuigen in Europa. Het versterkt onze mogelijkheden om in 2030 100 procent van de in Europa verkochte auto’s en twee-derde van de bestelwagens elektrisch of plug-in-hybride te laten zijn,’’ aldus Stuart Rowley, president of Ford of Europe.

Lees ook:
Geely wil 5.000 batterij-ruilstations opzetten

Achtergrond: auto-industrie investeert miljarden in stekkerauto’s - Automobielmanagement.nl

Achtergrond: auto-industrie investeert miljarden in stekkerauto’s

Toyota zal tot 2030 miljarden dollars investeren in batterijfabrieken in de VS. Stellantis zet zo’n project op met batterijleverancier LG. Volvo hoopt volgende week 2,9 miljard dollar op te halen met een beursgang, geld dat ook in nieuwe fabrieken voor batterijen en EV’s wordt gestopt. Ford investeert wat minder, 300 miljoen dollar, in haar bestaande fabriek in het Britse Halewood om die om te bouwen voor de productie van EV-motoren en andere onderdelen.

Dat is de oogst van één dag aan investeringen in elektrische auto’s en alles wat daarbij komt kijken. Kijken we eerst naar Toyota, dat de komende jaren in de Verenigde Staten 3,4 miljard dollar gaat besteden aan de ontwikkeling en plaatselijke productie van batterijen. Dat maakt deel uit van een totaalpakket van 13,5 miljard aan batterijfabrieken dat Toyota vorige maand al heeft onthuld. Toyota Motor North America gaat voor de batterijenbusiness een apart bedrijf oprichten. De eerste nieuwe fabriek moet in 2025 draaien en zal 1.750 nieuwe arbeidsplaatsen opleveren. “Deze investering zal ons helpen om meer betaalbare elektrische auto’s te bieden aan de consument in de VS, de CO2-emissies drastisch terug te dringen en nog meer Amerikaanse banen die verbonden zijn aan de toekomst van mobiliteit te scheppen,’’ aldus Ted Ogawa die CEO is van TMNA.

Stellantis

Ook in de VS gaat Stellantis samen met LG Energy Solutions batterijcellen en modules produceren. De overeenkomst maakt deel uit van de investeringen van in totaal 30 miljard euro die Stellantis tot 2025 op de rol heeft staan in elektrificatie en software. Beide partners bouwen een nieuwe Amerikaanse fabriek met een capaciteit van 40 gWh per jaar die begin 2024 in productie moet komen. Hoeveel geld met dat specifieke project is gemoeid, is niet bekend gemaakt. De batterijen zullen worden gebruikt voor BEV’s en PHEV’s die gebouwd worden in alle fabrieken van Stellantis in de VS, Canada en Mexico.

Volvo

Aan deze kant van de oceaan heeft Volvo Cars na lange voorbereidingen alle documenten gepubliceerd die vereist zijn voor haar introductie (IPO) op de Nasdaq beurs in Stockholm. Eigenaar Geely wil 17 tot 21 procent van de aandelen naar de beurs brengen maar houdt de rest zelf in handen. Die beursgang moet, op basis van de inschrijfprijs, 3,9 miljard dollar opbrengen, wat voor Volvo Cars een prijskaartje van 23 miljard dollar op zou leveren.

Volvo gaat de opbrengst aanwenden voor haar ‘push’ naar electric-only tegen 2030, benadrukt bestuursvoorzitter Hakan Samuelsson maar weer eens. “Als beursgenoteerd bedrijf moet onze ambitie een combinatie zijn van de snelste ‘transformer’ in de sector en het creëren van waarde voor de aandeelhouders.’’ Belgische bronnen melden dat een flink deel van het geld mogelijk richting Gent komt. Daar zou Volvo bij de bestaande autofabriek batterijen willen gaan produceren wat 3.000 nieuwe arbeidsplaatsen op kan leveren.

Ford

Ford heeft op haar beurt aangekondigd dat het haar Britse fabriek in Halewood bij Liverpool, waar nu versnellingsbakken worden gebouwd, gaat omgooien voor motoren voor elektrische auto’s. Daarmee blijven 500 banen in die vestiging behouden. Het bericht is wel een flinke klap voor de werknemers in Keulen die hadden gehoopt dat zij voor deze klus werden uitgekozen. Ford ontvangt rond de 35 miljoen euro subsidie van de Britse regering die alles steunt wat maar bij EV’s hoort.

Halewood wordt de eerste EV-onderdelen assemblagefabriek voor Ford in Europa. De productie daar moet in 2024 op gang komen met een capaciteit van 250.000 eenheden per jaar. “Dit is een belangrijke stap en de eerste in-house investering in de fabricage van componenten voor all-electric voertuigen in Europa. Het versterkt onze mogelijkheden om in 2030 100 procent van de in Europa verkochte auto’s en twee-derde van de bestelwagens elektrisch of plug-in-hybride te laten zijn,’’ aldus Stuart Rowley, president of Ford of Europe.

Lees ook:
Geely wil 5.000 batterij-ruilstations opzetten