Britten investeren 730 miljoen euro in EV-subsidies en bouw van laadpunten

De Britse regering trekt 730 miljoen euro uit voor subsidies op elektrische auto’s en de bouw van laadpunten. Doel is om acht miljoen huishoudens zonder eigen oprit of parkeerplaats toegang te bieden tot laadinfrastructuur. Daarnaast bevestigt Londen dat de verkoop van nieuwe auto’s met een benzine- of dieselmotor vanaf 2030 wordt verboden. Vijf jaar later komt er ook een verbod op nieuwe hybrides.

De voornemens staan in een Net Zero Strategy, een document van 368 pagina’s. Dat is gepubliceerd aan de vooravond van een grote klimaattop in Glasgow die onder leiding staat van premier Boris Johnson. Zijn regering pakt zelf de handschoen op met het doel dat eind volgend jaar een kwart van alle overheidsvoertuigen ultra-low emissie moet zijn. Vijf jaar later moet dat gelden voor alle auto’s, bestel- en vrachtwagens van ook alle overheidsinstellingen. Minister van transport Grant Shapps: “We gaan verder en sneller dan ooit om de klimaatverandering te tackelen. Deze plannen laten zien dat we bij het overschakelen op EV’s voorop lopen in de wereld.’’

Kritiek

De Britten willen autofabrikanten ook een ‘Zero Emissions Vehicle Mandate’ opleggen, dat wil zeggen een verplicht aandeel elektrische auto’s in de totale productie. Dat plan stuit op veel kritiek uit de autowereld. Voorzitter Edmund King van de AA, de Britse ANWB: “Met de snel stijgende prijzen van benzine en diesel is de wens om elektrisch te gaan rijden sterker dan ooit. Het zou in dat kader goed zijn als de minister van financiën ook de btw op elektrische auto’s afschaft. Maar het Zero Emmissions Vehicle Mandate is overbodig. Fabrikanten zetten al grote stappen om klaar te zijn voor het verbod op nieuwe diesel- en benzine-auto’s in 2030. Daar nieuwe administratieve lasten op loslaten zou die productieplannen alleen maar in gevaar kunnen brengen.’’

Lees ook:
Stellantis bouwt elektrische bestelauto’s in Engeland

Britten investeren 730 miljoen euro in EV-subsidies en bouw van laadpunten - Automobielmanagement.nl

Britten investeren 730 miljoen euro in EV-subsidies en bouw van laadpunten

De Britse regering trekt 730 miljoen euro uit voor subsidies op elektrische auto’s en de bouw van laadpunten. Doel is om acht miljoen huishoudens zonder eigen oprit of parkeerplaats toegang te bieden tot laadinfrastructuur. Daarnaast bevestigt Londen dat de verkoop van nieuwe auto’s met een benzine- of dieselmotor vanaf 2030 wordt verboden. Vijf jaar later komt er ook een verbod op nieuwe hybrides.

De voornemens staan in een Net Zero Strategy, een document van 368 pagina’s. Dat is gepubliceerd aan de vooravond van een grote klimaattop in Glasgow die onder leiding staat van premier Boris Johnson. Zijn regering pakt zelf de handschoen op met het doel dat eind volgend jaar een kwart van alle overheidsvoertuigen ultra-low emissie moet zijn. Vijf jaar later moet dat gelden voor alle auto’s, bestel- en vrachtwagens van ook alle overheidsinstellingen. Minister van transport Grant Shapps: “We gaan verder en sneller dan ooit om de klimaatverandering te tackelen. Deze plannen laten zien dat we bij het overschakelen op EV’s voorop lopen in de wereld.’’

Kritiek

De Britten willen autofabrikanten ook een ‘Zero Emissions Vehicle Mandate’ opleggen, dat wil zeggen een verplicht aandeel elektrische auto’s in de totale productie. Dat plan stuit op veel kritiek uit de autowereld. Voorzitter Edmund King van de AA, de Britse ANWB: “Met de snel stijgende prijzen van benzine en diesel is de wens om elektrisch te gaan rijden sterker dan ooit. Het zou in dat kader goed zijn als de minister van financiën ook de btw op elektrische auto’s afschaft. Maar het Zero Emmissions Vehicle Mandate is overbodig. Fabrikanten zetten al grote stappen om klaar te zijn voor het verbod op nieuwe diesel- en benzine-auto’s in 2030. Daar nieuwe administratieve lasten op loslaten zou die productieplannen alleen maar in gevaar kunnen brengen.’’

Lees ook:
Stellantis bouwt elektrische bestelauto’s in Engeland