SsangYong gekocht door Edison Motors

Het al tijden in moeilijkheden verkerende SsangYong wordt zo goed als zeker overgenomen door Edison Motors. De Zuid-Koreaanse fabrikant van elektrische bussen telt rond de 200 miljoen euro neer om haar landgenoot uit faillissement te kopen. Edison Motors moet er nog wel in slagen miljarden bij elkaar te halen om de schulden van SsangYong af te betalen.

SsangYong was tot voor kort eigendom van het Indiase Mahindra & Mahindra maar dat weigerde al een tijd geleden nog geld in de al sinds 2017 verlieslijdende dochter te steken. SsangYong was daardoor niet in staat een lening af te betalen en werd gedwongen faillissement aan te vragen. De productie daalde ook gestaag tot 106.000 auto’s in 2020.

Half miljoen

Edison Motors wil de twee jaar geleden stilgezette productielijnen bij een fabriek van SsangYong bij Seoel zo snel mogelijk weer op gang brengen. Daar hoopt het dan 300.000 tot 500.000 auto’s per jaar te bouwen, waarvan nog altijd 200.000 tot 300.000 met een verbrandingsmotor. Daarnaast is het doel tot 2025 tien nieuwe elektrische modellen te lanceren. SsangYong zelf heeft al eerder meegedeeld nog dit najaar met een elektrische SUV naar Europa te komen.

Bussen

Edison Motors beschikt over twee fabrieken in Zuid-Korea waar het momenteel 62.500 elektrische bussen per jaar produceert. Ook bouwt het bedrijf een bescheiden aantal bussen die op aardgas rijden. Edison hoopt op niet te lange termijn ook actief te worden in India, Europa en de Verenigde Staten en wil in al die werelddelen eigen fabrieken neerzetten.

Lees ook:
SsangYong wil elektrische SUV Korando e-Motion in Europa verkopen

SsangYong gekocht door Edison Motors - Automobielmanagement.nl

SsangYong gekocht door Edison Motors

Het al tijden in moeilijkheden verkerende SsangYong wordt zo goed als zeker overgenomen door Edison Motors. De Zuid-Koreaanse fabrikant van elektrische bussen telt rond de 200 miljoen euro neer om haar landgenoot uit faillissement te kopen. Edison Motors moet er nog wel in slagen miljarden bij elkaar te halen om de schulden van SsangYong af te betalen.

SsangYong was tot voor kort eigendom van het Indiase Mahindra & Mahindra maar dat weigerde al een tijd geleden nog geld in de al sinds 2017 verlieslijdende dochter te steken. SsangYong was daardoor niet in staat een lening af te betalen en werd gedwongen faillissement aan te vragen. De productie daalde ook gestaag tot 106.000 auto’s in 2020.

Half miljoen

Edison Motors wil de twee jaar geleden stilgezette productielijnen bij een fabriek van SsangYong bij Seoel zo snel mogelijk weer op gang brengen. Daar hoopt het dan 300.000 tot 500.000 auto’s per jaar te bouwen, waarvan nog altijd 200.000 tot 300.000 met een verbrandingsmotor. Daarnaast is het doel tot 2025 tien nieuwe elektrische modellen te lanceren. SsangYong zelf heeft al eerder meegedeeld nog dit najaar met een elektrische SUV naar Europa te komen.

Bussen

Edison Motors beschikt over twee fabrieken in Zuid-Korea waar het momenteel 62.500 elektrische bussen per jaar produceert. Ook bouwt het bedrijf een bescheiden aantal bussen die op aardgas rijden. Edison hoopt op niet te lange termijn ook actief te worden in India, Europa en de Verenigde Staten en wil in al die werelddelen eigen fabrieken neerzetten.

Lees ook:
SsangYong wil elektrische SUV Korando e-Motion in Europa verkopen