Opel zou productie naar Marokko willen verplaatsen

De onrust bij Opel in Duitsland is verder toegenomen door berichten dat moederbedrijf Stellantis arbeidsplaatsen zou willen overhevelen naar Marokko. Daar liggen de lonen en dus de productiekosten veel lager. Bovendien biedt Marokko toegang tot de groeiende automarkt in Afrika en liggen belangrijke autolanden als Spanje en Italië op nauwelijks een uur varen. De Marokkaanse regering strooit ook nog eens met forse subsidies om de autoproductie op te voeren.

Opel Insignia

Het plan om in ieder geval een deel van de productie te verhuizen, is onthuld in een interne memo van de ondernemingsraad van Opel. Eerder werd al bekend dat Stellantis Opel de zeggenschap over de hoofdvestiging in Rüsselsheim en de fabriek in Eisenach wil ontnemen. Dat zou het Duitse medebestemmingsrecht, waarbij vertegenwoordigers van de vakbond in de Raad van Bestuur meepraten, ondermijnen.

Vertrouwen

De premiers van de drie betrokken Duitse deelstaten hebben CEO Carlos Tavares per brief om opheldering gevraagd. “We wenden ons met deze bezorgde brief tot u voordat eventueel door verdere verrassende onthullingen van de kant van Stellantis veel vertrouwen verloren gaat. Het besluit om in verband met het chiptekort de Duitse fabriek in Eisenach drie maanden volledig stil te leggen heeft al voor grote ongerustheid gezorgd.’’

Crisisberaad

Directeur Uwe Hochgeschurtz van Opel zelf en de vakbonden hebben de ministers van economische zaken van de drie deelstaten gevraagd met spoed een crisisberaad te beleggen. Dat zal volgens de huidige planning aanstaande vrijdag worden gehouden, heeft een woordvoerder van de landsregering van Hessen bevestigd. Stellantis, dat na de fusie van Groupe PSA en FCA nauwelijks meer enige informatie naar buiten brengt, hult zich ook in dit geval in stilzwijgen.

Lees ook:
Opnieuw onrust over toekomst Opel

Opel zou productie naar Marokko willen verplaatsen - Automobielmanagement.nl

Opel zou productie naar Marokko willen verplaatsen

De onrust bij Opel in Duitsland is verder toegenomen door berichten dat moederbedrijf Stellantis arbeidsplaatsen zou willen overhevelen naar Marokko. Daar liggen de lonen en dus de productiekosten veel lager. Bovendien biedt Marokko toegang tot de groeiende automarkt in Afrika en liggen belangrijke autolanden als Spanje en Italië op nauwelijks een uur varen. De Marokkaanse regering strooit ook nog eens met forse subsidies om de autoproductie op te voeren.

Opel Insignia

Het plan om in ieder geval een deel van de productie te verhuizen, is onthuld in een interne memo van de ondernemingsraad van Opel. Eerder werd al bekend dat Stellantis Opel de zeggenschap over de hoofdvestiging in Rüsselsheim en de fabriek in Eisenach wil ontnemen. Dat zou het Duitse medebestemmingsrecht, waarbij vertegenwoordigers van de vakbond in de Raad van Bestuur meepraten, ondermijnen.

Vertrouwen

De premiers van de drie betrokken Duitse deelstaten hebben CEO Carlos Tavares per brief om opheldering gevraagd. “We wenden ons met deze bezorgde brief tot u voordat eventueel door verdere verrassende onthullingen van de kant van Stellantis veel vertrouwen verloren gaat. Het besluit om in verband met het chiptekort de Duitse fabriek in Eisenach drie maanden volledig stil te leggen heeft al voor grote ongerustheid gezorgd.’’

Crisisberaad

Directeur Uwe Hochgeschurtz van Opel zelf en de vakbonden hebben de ministers van economische zaken van de drie deelstaten gevraagd met spoed een crisisberaad te beleggen. Dat zal volgens de huidige planning aanstaande vrijdag worden gehouden, heeft een woordvoerder van de landsregering van Hessen bevestigd. Stellantis, dat na de fusie van Groupe PSA en FCA nauwelijks meer enige informatie naar buiten brengt, hult zich ook in dit geval in stilzwijgen.

Lees ook:
Opnieuw onrust over toekomst Opel