Het Kraftfahrt Bundesamt kon afgelopen maand niet meer dan 198.258 nieuwe personenauto’s registreren. Over de eerste elf maanden gezien komt het aantal nieuwe kentekens uit op bijna 2,4 miljoen wat 8,1 procent minder is dan in het toch al zwakke 2020. De daling wordt ook door het Verband der Automobilindustrie volledig toegeschreven aan het chiptekort. “Er is sprake van een duidelijk beperkter productievolume bij de fabrikanten.’’

Stabilisering

Analisten van Ernst & Young waarschuwen wel voor te grote hoop op een snel herstel. Peter Fuss: “Het gaat eerder om een stabilisering op een zeer laag niveau. Klanten zullen nog lang rekening moeten houden met lange levertijden en dealers met omzetverlies. Wat individuele gevallen betreft, gaat het er vooral om wat voor soort auto’s is besteld. Geproduceerd worden vooral de grote, marge-sterke modellen en elektrische auto’s.’’ De organisatie van autobedrijven ZDK heeft de fabrikanten daarom opgeroepen ‘alle mogelijke krachten in de inkoopafdelingen in te zetten om de levering van halfgeleiders voor de voertuigproductie zeker te stellen om in ieder geval in 2022 weer enigszins op een normaal spoor te komen’.

Hybride

Van de wel in Duitsland verkochte auto’s is inmiddels ruim één op de drie een hybride of een vol-elektrisch model. Daarvan profiteert tot nu toe vooral Tesla dat 234 procent meer auto’s kon afzetten dan in november vorig jaar. Polestar verdubbelde de afzet naar een nog bescheiden aantal van 234 eenheden. De meeste andere merken moeten echter ruime verliezen incasseren. Bij Mazda, Ford en Nissan zijn die opgelopen tot 50 procent of meer terwijl Citroën, Volkswagen en Audi tussen de 40 en 50 procent zitten.

Lees ook:
Bijna helft nieuwe Duitse auto’s is elektrisch

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding