Gent loopt batterijfabriek Volvo met 3.000 banen mis

De Volvo-fabriek in Gent is afgevallen in de race voor een nieuwe batterijfabriek. Daardoor loopt Vlaanderen ruim 3.000 nieuwe banen mis. De Belgische fabriek was als één van de vier laatste spelers overgebleven uit een lijst van liefst 50 locaties.

Volvo Gent dacht een goede kans te maken want momenteel worden daar al twee elektrische modellen gebouwd, de XC40 Recharge en de C40 Recharge. Voor die modellen worden ook al sinds 2019 batterijen geassembleerd van leveranciers als LG Chem en CATL. Vlaamse ministers zijn zelfs enkele malen naar Zweden getogen om te pleiten voor Gent en om de nodige medewerking te bespreken.

Gotenburg

Maar de directie van Volvo heeft bevestigd dat Gent niet langer kandidaat is. Een reden daarvoor is nog niet gegeven. “Dit is heel sneu want zo’n grote investering komt niet elk jaar langs,” laat men weten bij het havenbedrijf van Gent en Zeeland dat de locatie van de Volvo-fabriek exploiteert. Voor de eigen batterijproductie van Volvo Cars is nu vooral nog Gotenburg in de markt hoewel ook twee andere locaties in Zweden nog kandidaat zouden zijn. Die komen vooral beter uit omdat Volvo bij de EV-batterijen nauw samenwerkt met het eveneens Zweedse Northvolt.

Lees ook:
Volvo gestart met bouw elektrische C40 in Gent

Gent loopt batterijfabriek Volvo met 3.000 banen mis - Automobielmanagement.nl

Gent loopt batterijfabriek Volvo met 3.000 banen mis

De Volvo-fabriek in Gent is afgevallen in de race voor een nieuwe batterijfabriek. Daardoor loopt Vlaanderen ruim 3.000 nieuwe banen mis. De Belgische fabriek was als één van de vier laatste spelers overgebleven uit een lijst van liefst 50 locaties.

Volvo Gent dacht een goede kans te maken want momenteel worden daar al twee elektrische modellen gebouwd, de XC40 Recharge en de C40 Recharge. Voor die modellen worden ook al sinds 2019 batterijen geassembleerd van leveranciers als LG Chem en CATL. Vlaamse ministers zijn zelfs enkele malen naar Zweden getogen om te pleiten voor Gent en om de nodige medewerking te bespreken.

Gotenburg

Maar de directie van Volvo heeft bevestigd dat Gent niet langer kandidaat is. Een reden daarvoor is nog niet gegeven. “Dit is heel sneu want zo’n grote investering komt niet elk jaar langs,” laat men weten bij het havenbedrijf van Gent en Zeeland dat de locatie van de Volvo-fabriek exploiteert. Voor de eigen batterijproductie van Volvo Cars is nu vooral nog Gotenburg in de markt hoewel ook twee andere locaties in Zweden nog kandidaat zouden zijn. Die komen vooral beter uit omdat Volvo bij de EV-batterijen nauw samenwerkt met het eveneens Zweedse Northvolt.

Lees ook:
Volvo gestart met bouw elektrische C40 in Gent