Chinese autobouwers hebben nu bijna 20 procent van Daimler in handen 

Het Chinese BAIC heeft haar belang in Daimler opgevoerd van 5 naar 9,98 procent. Dat is meegedeeld in het kader van de beursgang van de truckdivisie van Daimler. Samen met het belang van 9,69 procent dat in handen is van de CEO van Geely, Li Shufu hebben de Chinezen nu bijna 20 procent van de Duitse autofabrikant in handen.

BAIC heeft al sinds 2019 een belang in Daimler dat omgekeerd ook 9,55 procent in BAIC Motor bezit. Beide bedrijven werken echter al langere tijd samen. Volgens Daimler ‘heeft BAIC bevestigd dat het haar belang niet verder op zal voeren’. De twee Chinese autobedrijven, die concurrenten van elkaar zijn, zijn op afstand de grootste aandeelhouders in Daimler. Als derde staat het staatsfonds van Koeweit met 6,68 procent op de lijst.

Geen kwaad

CEO Ola Källenius van zowel Daimler AG als Mercedes-Benz ziet geen kwaad in de ontwikkelingen: “We verwerkomen alle lange termijn strategische aandeelhouders die onze strategie ondersteunen. Gedurende ons partnerschap met BAIC is China opgekomen als de grootste markt in de wereld voor Mercedes-Benz en ook een belangrijke aanjager van de overgang naar elektrische mobiliteit en digitalisering. BAIC’s aandelenbelang weerspiegelt hun toewijding aan onze gezamenlijke succesvolle fabricage- en ontwikkeling alliantie op de grootste automarkt ter wereld.’’

Overnamekandidaat

In Duitse vakmedia wordt er wel op gewezen dan de Chinezen samen nu zo goed als over een blokkerende minderheid van 20 procent beschikken en dus belangrijke besluiten bij Mercedes-Benz tegen kunnen houden. BAIC en Geely hebben tot nu toe steeds benadrukt geen gezamenlijke plannen te hebben bij Daimler maar de vraag is hoe lang nog. “Daimler heeft in tegenstelling tot BMW of de Volkswagen Groep ook geen grote aandeelhouders die een wezenlijk aandeel bezitten en dat ook niet verkopen. Daarmee blijft het Stuttgartse bedrijf een potentiële overnamekandidaat,’’ stelt bijvoorbeeld Tagesschau.

Lees ook:
Daimler verkoopt belang in Renault

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reageren
500 tekens over
Chinese autobouwers hebben nu bijna 20 procent van Daimler in handen - Automobielmanagement.nl

Chinese autobouwers hebben nu bijna 20 procent van Daimler in handen 

Het Chinese BAIC heeft haar belang in Daimler opgevoerd van 5 naar 9,98 procent. Dat is meegedeeld in het kader van de beursgang van de truckdivisie van Daimler. Samen met het belang van 9,69 procent dat in handen is van de CEO van Geely, Li Shufu hebben de Chinezen nu bijna 20 procent van de Duitse autofabrikant in handen.

BAIC heeft al sinds 2019 een belang in Daimler dat omgekeerd ook 9,55 procent in BAIC Motor bezit. Beide bedrijven werken echter al langere tijd samen. Volgens Daimler ‘heeft BAIC bevestigd dat het haar belang niet verder op zal voeren’. De twee Chinese autobedrijven, die concurrenten van elkaar zijn, zijn op afstand de grootste aandeelhouders in Daimler. Als derde staat het staatsfonds van Koeweit met 6,68 procent op de lijst.

Geen kwaad

CEO Ola Källenius van zowel Daimler AG als Mercedes-Benz ziet geen kwaad in de ontwikkelingen: “We verwerkomen alle lange termijn strategische aandeelhouders die onze strategie ondersteunen. Gedurende ons partnerschap met BAIC is China opgekomen als de grootste markt in de wereld voor Mercedes-Benz en ook een belangrijke aanjager van de overgang naar elektrische mobiliteit en digitalisering. BAIC’s aandelenbelang weerspiegelt hun toewijding aan onze gezamenlijke succesvolle fabricage- en ontwikkeling alliantie op de grootste automarkt ter wereld.’’

Overnamekandidaat

In Duitse vakmedia wordt er wel op gewezen dan de Chinezen samen nu zo goed als over een blokkerende minderheid van 20 procent beschikken en dus belangrijke besluiten bij Mercedes-Benz tegen kunnen houden. BAIC en Geely hebben tot nu toe steeds benadrukt geen gezamenlijke plannen te hebben bij Daimler maar de vraag is hoe lang nog. “Daimler heeft in tegenstelling tot BMW of de Volkswagen Groep ook geen grote aandeelhouders die een wezenlijk aandeel bezitten en dat ook niet verkopen. Daarmee blijft het Stuttgartse bedrijf een potentiële overnamekandidaat,’’ stelt bijvoorbeeld Tagesschau.

Lees ook:
Daimler verkoopt belang in Renault

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reageren
500 tekens over