‘Bouw van laadinfrastructuur in Duitsland moet zeven keer sneller’

De opmars van de elektromobiliteit in Duitsland is in gevaar. “Duitsland loopt bij de uitbouw van de laadinfrastructuur extreem achter op andere landen,’’ waarschuwt voorzitter Hildegard Müller van het Verband der Automobilindustrie VDA. Volgens haar moet het zeven keer sneller.

Vlaanderen wil 2.500 nieuwe laadpalen

“Om het aantal elektrische auto’s dat de regering voor ogen heeft werkelijk te bereiken, moeten er per week minstens 2.000 nieuwe openbare laadpunten geïnstalleerd worden. In werkelijk halen we er net 300. Met andere woorden: het tempo zal moeten verzevenvoudigen.’’

Laadboxen thuis

Müller bekritiseert ook het feit dat de subsidie voor laadboxen thuis is ingetrokken. Bij de betrokken Förderbank KfW worden geen nieuwe aanvragen meer in behandeling genomen. “De laadinfrastructuur moet op het e-auto bestand vooruitlopen. Alleen dan krijgen we het vertrouwen van de verbruiker en kunnen we mensen aanmoedigen in een elektro-auto te investeren.’’

15 miljoen EV’s

De nieuwe regering in Berlijn heeft als doel gesteld om in 2030 minstens 15 miljoen vol-elektrische auto’s op de Duitse weg te hebben. Begin dit jaar waren dat er 309.000 met daarnaast ook 280.000 hybride of plug-in hybride modellen. “:De auto-industrie kan die 15 miljoen auto’s bouwen maar de verbruiker pakt die alleen op als hij er voor 100 procent op kan vertrouwen dat je die auto overal en altijd zonder problemen kan laden,’’ stelt Müller.

Lees ook:
Duitsland verscherpt subsidie-eisen voor plug-in hybride

‘Bouw van laadinfrastructuur in Duitsland moet zeven keer sneller’ - Automobielmanagement.nl

‘Bouw van laadinfrastructuur in Duitsland moet zeven keer sneller’

De opmars van de elektromobiliteit in Duitsland is in gevaar. “Duitsland loopt bij de uitbouw van de laadinfrastructuur extreem achter op andere landen,’’ waarschuwt voorzitter Hildegard Müller van het Verband der Automobilindustrie VDA. Volgens haar moet het zeven keer sneller.

Vlaanderen wil 2.500 nieuwe laadpalen

“Om het aantal elektrische auto’s dat de regering voor ogen heeft werkelijk te bereiken, moeten er per week minstens 2.000 nieuwe openbare laadpunten geïnstalleerd worden. In werkelijk halen we er net 300. Met andere woorden: het tempo zal moeten verzevenvoudigen.’’

Laadboxen thuis

Müller bekritiseert ook het feit dat de subsidie voor laadboxen thuis is ingetrokken. Bij de betrokken Förderbank KfW worden geen nieuwe aanvragen meer in behandeling genomen. “De laadinfrastructuur moet op het e-auto bestand vooruitlopen. Alleen dan krijgen we het vertrouwen van de verbruiker en kunnen we mensen aanmoedigen in een elektro-auto te investeren.’’

15 miljoen EV’s

De nieuwe regering in Berlijn heeft als doel gesteld om in 2030 minstens 15 miljoen vol-elektrische auto’s op de Duitse weg te hebben. Begin dit jaar waren dat er 309.000 met daarnaast ook 280.000 hybride of plug-in hybride modellen. “:De auto-industrie kan die 15 miljoen auto’s bouwen maar de verbruiker pakt die alleen op als hij er voor 100 procent op kan vertrouwen dat je die auto overal en altijd zonder problemen kan laden,’’ stelt Müller.

Lees ook:
Duitsland verscherpt subsidie-eisen voor plug-in hybride