“Zwaar getroffen door het wereldwijde tekort aan halfgeleiders, blijven de inschrijvingen – die de voertuigafleveringen weerspiegelen – naar verluidt ver achter bij de vraag, terwijl de importeurs melding maken van een degelijk orderboek,’’ licht de autofederatie Febiac toe.

Zakelijk

BMW is Volkswagen in 2021 voorbijgestreefd op de Belgische automarkt, wat het feit onderstreept dat de verkopen daar nog meer afhankelijk zijn van zakelijke auto’s dan in veel andere landen. BMW wist afgelopen jaar zelfs 7 procent meer auto’s te registreren en kwam daarmee uit op 38.962 stuks. Volkswagen, jarenlang de lijstaanvoerder in België, daalde echter met bijna 14 procent naar 34.349 exemplaren.

Nummer drie, Peugeot, moest ruim 15 procent inleveren naar 28.479 auto’s. Audi, dat plek vier inneemt, hield de afzet nagenoeg stabiel met 28.016 stuks terwijl de top vijf wordt volgemaakt door Mercedes-Benz dat met 27.525 auto’s 13 procent minder verkocht. Direct daarop volgend is Renault met een min van 37 procent één van de grootste dalers.

Lees ook:
‘Vraag naar elektrische auto’s verdrievoudigd in België’