Europese autoverkopen in december bijna 23 procent lager

De Europese autoverkopen zijn in december 22,8 procent lager uitgekomen dan een jaar eerder. De automarkt in de EU zit daarmee al zes maanden in een diep dal. Dankzij een aantal goede maanden rond april is de daling over heel 2021 beperkt tot 2,4 procent. “De daling is het gevolg van het tekort aan halfgeleiders dat de autoproductie het hele jaar maar vooral in de tweede helft beïnvloedde,’’ stelt autofederatie Acea.

In december werden er niet meer dan 795.295 nieuwe personenauto’s geregistreerd terwijl dat er een jaar eerder nog 1.030.551 waren. Op een enkele kleine markt na laten alle landen een forse daling zien, meestal in de dubbele cijfers. Over het hele afgelopen jaren komen de registraties op net iets meer dan 9,7 miljoen vergeleken met 9.939.000 in 2020 toen ook al sprake was van een historisch dieptepunt.

Koppositie

De Volkswagen Groep heeft de koppositie in december weer overgenomen van Stellantis. De Duitsers kwamen uit op 185.942 auto’s, Stellantis op 160.209. VW blijft over het hele jaar met 2.437.110 ook ruim de grootste autoverkoper van Europa. Stellantis is tweede met 2.124.269 stuks en wordt gevolgd door de Renault Groep met 1.028.925 auto’s.

Groei

Huyandai/Kia wist als één van de weinige merkgroepen een forse groei te boeken van 18,4 procent en komt daarmee uit op 828.337 exemplaren. Ook Toyota kwam hoger uit dan in 2020, namelijk met ruim 9 procent op 615.142 auto’s. Bij die cijfers moet bedacht worden dat het alleen gaat om de 27 EU-landen. Bovendien meldt Acea geen gegevens van bijvoorbeeld Tesla of Polestar omdat die bedrijven geen lid zijn van de organisatie.

Lees ook:
Bestelautomarkt EU in november met bijna 17 procent gekrompen

Europese autoverkopen in december bijna 23 procent lager - Automobielmanagement.nl

Europese autoverkopen in december bijna 23 procent lager

De Europese autoverkopen zijn in december 22,8 procent lager uitgekomen dan een jaar eerder. De automarkt in de EU zit daarmee al zes maanden in een diep dal. Dankzij een aantal goede maanden rond april is de daling over heel 2021 beperkt tot 2,4 procent. “De daling is het gevolg van het tekort aan halfgeleiders dat de autoproductie het hele jaar maar vooral in de tweede helft beïnvloedde,’’ stelt autofederatie Acea.

In december werden er niet meer dan 795.295 nieuwe personenauto’s geregistreerd terwijl dat er een jaar eerder nog 1.030.551 waren. Op een enkele kleine markt na laten alle landen een forse daling zien, meestal in de dubbele cijfers. Over het hele afgelopen jaren komen de registraties op net iets meer dan 9,7 miljoen vergeleken met 9.939.000 in 2020 toen ook al sprake was van een historisch dieptepunt.

Koppositie

De Volkswagen Groep heeft de koppositie in december weer overgenomen van Stellantis. De Duitsers kwamen uit op 185.942 auto’s, Stellantis op 160.209. VW blijft over het hele jaar met 2.437.110 ook ruim de grootste autoverkoper van Europa. Stellantis is tweede met 2.124.269 stuks en wordt gevolgd door de Renault Groep met 1.028.925 auto’s.

Groei

Huyandai/Kia wist als één van de weinige merkgroepen een forse groei te boeken van 18,4 procent en komt daarmee uit op 828.337 exemplaren. Ook Toyota kwam hoger uit dan in 2020, namelijk met ruim 9 procent op 615.142 auto’s. Bij die cijfers moet bedacht worden dat het alleen gaat om de 27 EU-landen. Bovendien meldt Acea geen gegevens van bijvoorbeeld Tesla of Polestar omdat die bedrijven geen lid zijn van de organisatie.

Lees ook:
Bestelautomarkt EU in november met bijna 17 procent gekrompen