Rivian mikt op 10 procent EV-markt

Rivian wil in 2030 10 procent van de wereldwijde markt voor elektrische voertuigen in handen te hebben. Dat heeft CEO RJ Scaringe gezegd tijdens een conferentie voor Amerikaanse investeerders. “We hebben de positie om onze portefeuille uit te bouwen wat ons in staat moet stellen om werkelijk een marktaandeel van 10 procent in de EV-ruimte op te bouwen.’’

Tot nu toe stuit de Amerikaanse bouwer van elektrische auto’s bij die uitbouw vooral op problemen. De start-up begon september vorig jaar met de productie van de R1T elektrische pickup in haar fabriek in Normal, Illinois. Die fabriek was oorspronkelijk eigendom van Mitsubishi maar werd in 2017 gekocht door Rivian. Alles bij elkaar werden er in 2021 echter niet meer dan 1.015 auto’s gebouwd, minder dan de beoogde 1.200. “Het wereldwijde chiptekort is de meest pijnlijke beperking in onze plannen om de productie op te voeren,’’ aldus Scaringe. Rivian legde de fabriek in Normal de eerste tien dagen van januari zelfs stil, naar verluidt om veranderingen door te voeren in de productielijn. “We maken absoluut vooruitgang, de fabriek begint aardig op stoom te komen,’’ zegt de CEO nu.

Tweede fabriek

Tegelijk stuiten de plannen voor een tweede fabriek bij Atlanta, Georgia, op verzet van omwonenden. Zij vrezen onder meer dat de watervoorziening in de omgeving in gevaar komt, wat erg veel lijkt op de bezwaren tegen de nieuwe fabriek van Tesla bij Berlijn. Omdat de lokale overheid gehoor lijkt te geven aan die bezwaren heeft de staat Georgia nu de besluitvorming naar zich toe getrokken in een poging het project en daarmee de beloofde 7.500 banen te redden.

Lees ook:
VDL Nedcar bevestigt gesprekken met Rivian

Rivian mikt op 10 procent EV-markt - Automobielmanagement.nl

Rivian mikt op 10 procent EV-markt

Rivian wil in 2030 10 procent van de wereldwijde markt voor elektrische voertuigen in handen te hebben. Dat heeft CEO RJ Scaringe gezegd tijdens een conferentie voor Amerikaanse investeerders. “We hebben de positie om onze portefeuille uit te bouwen wat ons in staat moet stellen om werkelijk een marktaandeel van 10 procent in de EV-ruimte op te bouwen.’’

Tot nu toe stuit de Amerikaanse bouwer van elektrische auto’s bij die uitbouw vooral op problemen. De start-up begon september vorig jaar met de productie van de R1T elektrische pickup in haar fabriek in Normal, Illinois. Die fabriek was oorspronkelijk eigendom van Mitsubishi maar werd in 2017 gekocht door Rivian. Alles bij elkaar werden er in 2021 echter niet meer dan 1.015 auto’s gebouwd, minder dan de beoogde 1.200. “Het wereldwijde chiptekort is de meest pijnlijke beperking in onze plannen om de productie op te voeren,’’ aldus Scaringe. Rivian legde de fabriek in Normal de eerste tien dagen van januari zelfs stil, naar verluidt om veranderingen door te voeren in de productielijn. “We maken absoluut vooruitgang, de fabriek begint aardig op stoom te komen,’’ zegt de CEO nu.

Tweede fabriek

Tegelijk stuiten de plannen voor een tweede fabriek bij Atlanta, Georgia, op verzet van omwonenden. Zij vrezen onder meer dat de watervoorziening in de omgeving in gevaar komt, wat erg veel lijkt op de bezwaren tegen de nieuwe fabriek van Tesla bij Berlijn. Omdat de lokale overheid gehoor lijkt te geven aan die bezwaren heeft de staat Georgia nu de besluitvorming naar zich toe getrokken in een poging het project en daarmee de beloofde 7.500 banen te redden.

Lees ook:
VDL Nedcar bevestigt gesprekken met Rivian