Stellantis: in 2030 alleen nog elektrische auto’s in Europa

Stellantis wil in 2030 in Europa alleen nog maar batterij-elektrische auto’s verkopen. In de Verenigde Staten moet dan de helft van de nieuwe auto’s een BEV zijn. Tegen die tijd moeten de verschillende merken samen meer dan 75 BEV-modellen hebben uitgebracht waarvan er vijf miljoen per jaar verkocht moeten gaan worden.

Dat heeft topman Carlos Tavares onthuld in Dare Forward 2030, het strategische plan voor het fusiebedrijf van Groupe PSA en Fiat Chrysler Automobiles. Stellantis wil in 2038 volledig CO2-neutraal werken en daarmee ‘de industriekampioen in het gevecht tegen klimaatverandering’ worden.

Online en waterstof

Het plan bevat een groot aantal concrete punten. Zo wil Stellantis de 5 miljard euro aan synergievoordelen door de fusie in 2024 gerealiseerd hebben. Verder moet in 2030 een derde van de verkopen online gerealiseerd zijn. Het autobedrijf wil zowel de batterij capaciteit fors opvoeren als meer nadruk leggen op waterstof met de eerste grote bestelwagens op die brandstof. Ook zijn de eerste vol-elektrische modellen aangekondigd voor Jeep en RAM. Stellantis wil ook de opbrengsten uit premium en luxe modellen minstens verviervoudigen. Met het Google-zusterbedrijf Waymo werkt Stellantis aan duurzame ‘Delivery as a Service’.

Lees ook:
Winst Stellantis bijna verdrievoudigd

Stellantis: in 2030 alleen nog elektrische auto’s in Europa - Automobielmanagement.nl

Stellantis: in 2030 alleen nog elektrische auto’s in Europa

Stellantis wil in 2030 in Europa alleen nog maar batterij-elektrische auto’s verkopen. In de Verenigde Staten moet dan de helft van de nieuwe auto’s een BEV zijn. Tegen die tijd moeten de verschillende merken samen meer dan 75 BEV-modellen hebben uitgebracht waarvan er vijf miljoen per jaar verkocht moeten gaan worden.

Dat heeft topman Carlos Tavares onthuld in Dare Forward 2030, het strategische plan voor het fusiebedrijf van Groupe PSA en Fiat Chrysler Automobiles. Stellantis wil in 2038 volledig CO2-neutraal werken en daarmee ‘de industriekampioen in het gevecht tegen klimaatverandering’ worden.

Online en waterstof

Het plan bevat een groot aantal concrete punten. Zo wil Stellantis de 5 miljard euro aan synergievoordelen door de fusie in 2024 gerealiseerd hebben. Verder moet in 2030 een derde van de verkopen online gerealiseerd zijn. Het autobedrijf wil zowel de batterij capaciteit fors opvoeren als meer nadruk leggen op waterstof met de eerste grote bestelwagens op die brandstof. Ook zijn de eerste vol-elektrische modellen aangekondigd voor Jeep en RAM. Stellantis wil ook de opbrengsten uit premium en luxe modellen minstens verviervoudigen. Met het Google-zusterbedrijf Waymo werkt Stellantis aan duurzame ‘Delivery as a Service’.

Lees ook:
Winst Stellantis bijna verdrievoudigd