Hedin heeft al geruime tijd een belang van 25 procent in Pendragon dat een notering heeft aan de Londense effectenbeurs. Pendragon telt meer dan 150 vestigingen – waaronder enkele grote voor occasions – en vertegenwoordigt 21 verschillende automerken. In 2020 haalde het bedrijf een omzet van omgerekend ruim 3,4 miljard euro waarop wel 30 miljoen euro verlies werd geleden. Pendragon gaat bovendien gebukt onder een schuldenlast van zo’n 120 miljoen euro.

Niet te spreken

De Zweedse aandeelhouders zijn dan ook bepaald niet te spreken over de prestaties. Zo noemde Hedin vorig jaar een miljoenenbonus voor CEO Bill Berman ‘buiten alle proporties’. Die kritiek komt vooral van Trevor Finn, in 2019 gewipt als topman van Pendragon maar vorig jaar wel benoemd tot directielid van het verder sterke Zweedse Hedin.

Ingrijpen

Pendragon heeft de laatste jaren, mede vanwege de pandemie, flink ingegrepen in de organisatie om de winstgevendheid te verbeteren. Zo zijn er al met al 1.800 banen verdwenen en 15 vestigingen gesloten. Ook een klein Amerikaans dochterbedrijf is verkocht. In december deelde de directie de beurs mee dat de winst over het tot 31 maart lopende boekjaar hoger uit zal vallen dan eerder werd gedacht.

Lees ook:
Grote Britse dealers draaien prima