Chinese autoproducenten worstelen met sterk gestegen lithiumprijs

Chinese producenten van elektrische auto’s klagen steen en been over de ‘belachelijke’ prijsstijging van batterijen. Ondertussen vraagt Beijing van lithium-producenten om de prijzen weer terug te laten keren naar ‘aanvaardbare niveaus’.

Lithium is het afgelopen jaar bijna vijf keer duurder geworden, ook omdat de vraag van Chinese autofabrikanten groter is dan het aanbod. De prijsstijging heeft onder andere de kostendruk voor producenten van elektrische voertuigen verhoogd. Dit dwingt makers van auto’s ook om hun prijzen te verhogen. “Autofabrikanten die hun prijzen nog niet hebben verhoogd, zullen dat waarschijnlijk wel moeten doen zodra hun acculeveranciers meer gaan vragen”, aldus Li Xiang, topman van Li Auto.

Overheidssubsidies

Onlangs maakten ook andere autoproducenten als Tesla, BYD en Xpeng bekend de prijzen van hun auto’s te verhogen. Bijkomend probleem op de Chinese markt is dat de overheidssubsidies voor duurzame voertuigen wegvallen. Volgens CATL, de grootste accuproducent ter wereld en belangrijke toeleverancier van Tesla, is het niet te voorkomen dat de hogere grondstofkosten doorberekend worden.

Prijsdruk

De regering in Beijing riep vorige week een aantal marktpartijen op de prijsdruk te verminderen. De bijeenkomst van vorige week maakt ook duidelijk dat China nerveus wordt over de aanhoudende stijging van de lithiumprijzen. Het overleg past ook in een breder streven van Beijing om de stijgende grondstoffenprijzen te beteugelen. Eerder werden ook al enkele fabrikanten bijeengeroepen voor een overleg nadat de prijzen van zeldzame aardmetalen omhoog sprongen.

Lees ook:
Dongfeng wil EV-merk Voyah naar Europa brengen

Chinese autoproducenten worstelen met sterk gestegen lithiumprijs - Automobielmanagement.nl

Chinese autoproducenten worstelen met sterk gestegen lithiumprijs

Chinese producenten van elektrische auto’s klagen steen en been over de ‘belachelijke’ prijsstijging van batterijen. Ondertussen vraagt Beijing van lithium-producenten om de prijzen weer terug te laten keren naar ‘aanvaardbare niveaus’.

Lithium is het afgelopen jaar bijna vijf keer duurder geworden, ook omdat de vraag van Chinese autofabrikanten groter is dan het aanbod. De prijsstijging heeft onder andere de kostendruk voor producenten van elektrische voertuigen verhoogd. Dit dwingt makers van auto’s ook om hun prijzen te verhogen. “Autofabrikanten die hun prijzen nog niet hebben verhoogd, zullen dat waarschijnlijk wel moeten doen zodra hun acculeveranciers meer gaan vragen”, aldus Li Xiang, topman van Li Auto.

Overheidssubsidies

Onlangs maakten ook andere autoproducenten als Tesla, BYD en Xpeng bekend de prijzen van hun auto’s te verhogen. Bijkomend probleem op de Chinese markt is dat de overheidssubsidies voor duurzame voertuigen wegvallen. Volgens CATL, de grootste accuproducent ter wereld en belangrijke toeleverancier van Tesla, is het niet te voorkomen dat de hogere grondstofkosten doorberekend worden.

Prijsdruk

De regering in Beijing riep vorige week een aantal marktpartijen op de prijsdruk te verminderen. De bijeenkomst van vorige week maakt ook duidelijk dat China nerveus wordt over de aanhoudende stijging van de lithiumprijzen. Het overleg past ook in een breder streven van Beijing om de stijgende grondstoffenprijzen te beteugelen. Eerder werden ook al enkele fabrikanten bijeengeroepen voor een overleg nadat de prijzen van zeldzame aardmetalen omhoog sprongen.

Lees ook:
Dongfeng wil EV-merk Voyah naar Europa brengen