Autofabrieken Spanje dicht door staking vrachtwagenchauffeurs

Seat en Ford moeten hun autofabrieken in Spanje stilleggen. Door een langdurige staking van vrachtrijders tegen de hoge dieselprijzen worden er geen onderdelen aangevoerd.

“Dit vormt een nieuwe bedreiging voor het herstel van de automarkt die al zwaar getroffen is door het chiptekort, de oorlog in Oekraïne en de toenemende onzekerheid bij de consument,’’ zegt voorzitter Gerardo Pérez van Faconauto, de federatie voor de Spaanse auto-industrie.

Blokkeren

De staking is twee weken geleden ingezet door zelfstandige chauffeurs en kleine transportbedrijven maar inmiddels overgenomen door de drie grote vakbonden. Stakende chauffeurs blokkeren ook alle grote havens en ook bedrijven die proberen met werkwilligen toch producten af te laten voeren. Seat heeft in haar grote fabrieken in Martorell bij Barcelona tot eind juni nu tijdelijke werkloosheid aangevraagd voor 11.000 werknemers. Ford wil op haar beurt dat de werknemers in Almussafes tot eind juni minimaal 15 dagen een WW-uitkering krijgen.

Batterijfabriek

Het is echter niet allemaal slecht nieuws voor de Spaanse autosector. Volkswagen heeft bevestigd dat het een mega-fabriek voor batterijen voor EV’s gaat bouwen in Sagunta bij Valencia. Die fabriek met een capaciteit van 40 gW/uur aan batterijen kan werk gaan bieden aan 3.000 mensen. De VW Groep wil in totaal 7 miljard euro investeren in elektrisch rijden in Spanje, waarvan het grootste deel naar het nu aangekondigde project gaat. Ook de al genoemde Seat-fabriek bij Barcelona en die van VW in Pamplona worden geschikt gemaakt voor de bouw van elektrische auto’s.

Lees ook:
Volkswagen moet productie ID-modellen stilleggen door oorlog in Oekraïne

Autofabrieken Spanje dicht door staking vrachtwagenchauffeurs - Automobielmanagement.nl

Autofabrieken Spanje dicht door staking vrachtwagenchauffeurs

Seat en Ford moeten hun autofabrieken in Spanje stilleggen. Door een langdurige staking van vrachtrijders tegen de hoge dieselprijzen worden er geen onderdelen aangevoerd.

“Dit vormt een nieuwe bedreiging voor het herstel van de automarkt die al zwaar getroffen is door het chiptekort, de oorlog in Oekraïne en de toenemende onzekerheid bij de consument,’’ zegt voorzitter Gerardo Pérez van Faconauto, de federatie voor de Spaanse auto-industrie.

Blokkeren

De staking is twee weken geleden ingezet door zelfstandige chauffeurs en kleine transportbedrijven maar inmiddels overgenomen door de drie grote vakbonden. Stakende chauffeurs blokkeren ook alle grote havens en ook bedrijven die proberen met werkwilligen toch producten af te laten voeren. Seat heeft in haar grote fabrieken in Martorell bij Barcelona tot eind juni nu tijdelijke werkloosheid aangevraagd voor 11.000 werknemers. Ford wil op haar beurt dat de werknemers in Almussafes tot eind juni minimaal 15 dagen een WW-uitkering krijgen.

Batterijfabriek

Het is echter niet allemaal slecht nieuws voor de Spaanse autosector. Volkswagen heeft bevestigd dat het een mega-fabriek voor batterijen voor EV’s gaat bouwen in Sagunta bij Valencia. Die fabriek met een capaciteit van 40 gW/uur aan batterijen kan werk gaan bieden aan 3.000 mensen. De VW Groep wil in totaal 7 miljard euro investeren in elektrisch rijden in Spanje, waarvan het grootste deel naar het nu aangekondigde project gaat. Ook de al genoemde Seat-fabriek bij Barcelona en die van VW in Pamplona worden geschikt gemaakt voor de bouw van elektrische auto’s.

Lees ook:
Volkswagen moet productie ID-modellen stilleggen door oorlog in Oekraïne