Geely waarschuwt wel dat de resultaten onder druk staan door de stijgende prijzen voor materialen en het aanhoudende chiptekort. Het Chinese autoconcern hoopt de toeleveringen zo stabiel mogelijk te houden.
Uitbreiding
Ondanks alle verstoringen ‘kon Geely gestaag haar lange termijn ontwikkelingsstrategie uitvoeren’. Uitbreiding op de belangrijkste buitenlandse markten is daarvan één van de hoofdpunten. Het moederbedrijf van Volvo Cars, Polestar, Lynk & Co, LEVC en Geely zelf verkocht 1,3 miljoen auto’s, net één procent meer dan in 2020. Geely Auto exporteerde ook meer dan 115.000 eenheden uit China, een toename met 58 procent.
650.000 klanten
Lynk & Co kwam uit op 220.000 exemplaren, ruim een kwart meer dan een jaar eerder. Het merk heeft inmiddels 650.000 klanten kunnen noteren voor de ‘Lynk & Co familie’. Zustermerk Zeekr heeft in oktober de eerste auto’s afgeleverd en kwam tot eind van het jaar uit op 12.453 stuks. Voor dit jaar mikt Zeekr op 70.000 eenheden terwijl deze tak van Geely ook snel internationaal wil uitbreiden. Het massamerk Geometry verkocht 145 procent meer auto’s dan in 2020 en heeft nu in China een aandeel van 7,43 procent in het A-segment EV’s.
Lees ook:
Topman Alain Visser van Lynk & Co: ‘Netflix van de auto-industrie worden’