Topman Alain Visser van Lynk & Co: ‘Netflix van de auto-industrie worden’

Geen autobezit, maar autogebruik. Ellenlange prijs- en optielijsten? Dealers? Nee, ook die heeft Lynk & Co niet. Volgens CEO Alain Visser moet het roer in de auto-industrie drastisch om. Het is tijd voor verandering. “De autosector innovatief? Ik vind van niet! Mobiele telefoons zijn in de afgelopen 5 jaar meer geëvolueerd dan auto’s in 50 jaar.”

Belgen laten doorgaans niet vlug het achterste van hun tong zien. De topman van Lynk & Co is zonder enige twijfel een uitzondering op die regel. Hij is niet bang om tegen heilige huisjes te schoppen. Om uit te dagen. Sinds 2015 is Visser actief als topman bij het automerk, dat net als Volvo valt onder de paraplu van het Chinese Geely Automobile Holdings. Voordat Visser voor Lynk & Co aan de slag ging, was hij Vice President Marketing, Sales & Customer Service bij Volvo Cars wereldwijd. Daarvoor werkte hij 8 jaar voor General Motors, onder meer als Chief Marketing Officer en Vice President Sales, Marketing & Aftersales bij Opel/Vauxhall. En daarvoor was hij maar liefst 17 jaar actief bij Ford Motor Company.

Vorig jaar kwam de ‘01’ op de Europese markt. Dit is een (plug-in) hybride SUV op het platform van de Volvo XC40 en Polestar 2. Lynk & Co wil vooral het leven voor de gebruiker zo simpel mogelijk maken. Het automodel wordt aangeboden via een abonnement. In steden komen geen showrooms maar ‘Clubs’. De eerste twee locaties werden vorig jaar al geopend in Amsterdam en Göteborg. Komende tijd volgt de rest van Europa.”

Hoe is afgelopen periode verlopen?

“Ik woon en leef in Zweden. De impact van corona is hier veel kleiner geweest. Ik heb de laatste zes maanden vooral vanuit huis gewerkt. De gevolgen voor onze activiteiten zijn beperkt geweest. Buiten het feit dat we natuurlijk clubs hebben moeten sluiten. Onlangs konden deze gelukkig weer open. Corona heeft natuurlijk impact gehad, maar niet te radicaal.”

Hoe staat het merk ervoor?

“Heel goed. We zijn bijzonder trots op de 01 en op hoe die ontvangen is. Maar in tegenstelling tot andere autofabrikanten is ons doel niet om zoveel mogelijk auto’s te verkopen. Dat is niet ons business model. Een groot deel van de tijd staan auto’s stil. We willen een oplossing bieden voor mobiliteit van onze klanten. Je gebruikt de auto als je ‘m nodig hebt. Dat kan ook voor een maand zijn.”

Waarom is de 01 interessant voor fleetmanagers?

“Voor die groep biedt het grote kansen. Stel je hebt een bedrijf met vijftig leaseauto’s. Die auto’s staan heel dikwijls stil. Waarom kies je niet voor een contract met dertig auto’s die je deelt? Je hebt nog steeds de garantie dat er altijd een auto beschikbaar is. Je kunt kosten verlagen en sustainability verhogen. Niet meer auto’s is de oplossing, maar het beter gebruiken van die auto’s.”

Wat krijgen klanten allemaal binnen het abonnement?

“Het abonnement sluit je af per maand. Daar zit alles in. Service, verzekering. Ook voor degene waarmee je de auto deelt. Ik geloof sterk in het bouwen van brands. Als je een service aanbiedt, is dat kopieerbaar. We proberen een community op te bouwen, waarbij onze leden ook deel uitmaken van bepaalde activiteiten. Geen dealerships maar clubs. We zullen events organiseren, of dat nu openingen zijn van kunstgalerijen of modeshows. Daar worden onze members uitgenodigd. We hebben drie pijlers: auto’s, service en events.”

(tekst loopt door onder de foto)

Alain Visser: ‘Er is in mijn ogen een radicaal contrast tussen de auto-industrie en de nieuwe huidige klantentrends’ 

Hoe zijn service en onderhoud geregeld?

“Wij hebben in alle Europese landen een contract afgesloten met het Volvo-dealernetwerk. Dat is een enorm groot voordeel. Het is immers een goed kwalitatief netwerk. Als klant hoef je echter niet naar een dealer. Wij hebben volledig toegang tot alle info en weten dat er onderhoud nodig is. Kortom, wij contacteren jou en stemmen af wanneer we de auto ophalen. We geven dan indien gewenst een reservewagen of een Uber-pas. De auto-industrie verdient veel geld aan service en onderhoud. Wij hebben het omgedraaid.”

Is er nog toekomst voor de fysieke showroom?

“Het is een heel gevoelig onderwerp als je als merk zegt ‘we gaan geen dealers hebben’. Je maakt geen vrienden. Dat begrijp ik. Ik heb het grootste respect voor dealerorganisaties in alle landen die uiteindelijk een enorme job doen. Feit is dat dealers vaak buiten de stadskern liggen. Niemand gaat er met plezier naartoe. Tenzij je een auto wilt kopen. De kostendruk op het dealernetwerk is veel te hoog. Dat gaat zorgen voor veranderingen. Ik ben ervan overtuigd dat autodealers nog lang zullen bestaan en nodig zijn. Maar het zullen er zeker veel minder worden.”

Welke rol speelt duurzaamheid bij jullie activiteiten?

“Duurzaamheid is een marketingcliché geworden. Ik vind de auto-industrie een arrogante industrie. Het is heel interessant dat plotseling een hele industrie beweert duurzaam te zijn omdat iedereen nu elektrische auto’s bouwt. Maar laten we eerlijk zijn. Zonder bepaalde merken zouden er nu geen EV’s rondrijden. Enkel het produceren van elektrische auto’s is geen reden om jezelf duurzaam te noemen. Er is heel wat hypocrisie rond dit thema. Duurzaamheid ligt in het feit dat 96 procent van de tijd de auto’s niet gebruikt worden. Het verkopen van zoveel mogelijk auto’s is niet duurzaam. Je moet auto’s beter gebruiken.”

Is het een voordeel dat Lynk & Co een nieuwe speler is op de markt, zonder geschiedenis en traditionele processen?

“De auto-industrie is een zeer traditionele sector, die zeker vasthoudt aan vroeger. 80 procent van onze medewerkers heeft nooit in de auto-industrie gewerkt. Een groot deel heeft niet eens een rijbewijs. Ik zit al 35 jaar in deze wereld. Ik ken het wel. Dat is een voordeel. Uiteindelijk gaat het er vooral om wat een klant wil. Er is in mijn ogen een radicaal contrast tussen de auto-industrie en de nieuwe huidige klantentrends. Je hoort vaak dat de autowereld een innovatieve wereld is die enorm evolueert. Ik ben het daar echt niet mee eens. Als je kijkt naar onze mobiele telefoons, die zijn afgelopen 5 tot 10 jaar meer geëvolueerd dan de auto in 50 jaar. Ik denk dat enige bescheidenheid wel op z’n plaats is in deze industrie op dit moment.”

In hoeverre is Lynk & Co dan een autofabrikant?

“Wij noemen onszelf een mobiliteitsaanbieder. Ik maak heel graag het vergelijk met Netflix of Spotify. Vooral Netflix. We zijn de ‘streaming company’ van de auto-industrie. Netflix verkoopt geen dvd’s of films, maar biedt ze aan als dienst en produceert bovendien zelf series en films. Wij bieden mobiliteit aan, maar hebben ook onze eigen auto’s.”

Wat zit er komende tijd in het vat?

“We zijn eigenlijk nog maar net begonnen in Europa. Onze clubs in Amsterdam en Göteborg zijn geopend. We gaan nu deze zomer in Antwerpen en Berlijn locaties openen en dan in Milaan, Barcelona en Parijs. We willen eerst onze stappen in Europa zetten en daar impact hebben. Dan staat de VS op het programma. Altijd een boeiende markt. Maar verwacht niet te veel nieuwe modellen van ons. We willen niet zoveel mogelijk auto’s wegzetten. Dat past niet in ons concept. We willen vooral continu bedenken hoe we ons aanbod en onze services kunnen vernieuwen, veranderen en verbeteren. Daar draait het om.”

Lees ook:
Lynk & Co CEO Alain Visser: “We verkopen geen auto’s maar mobiliteit”
Lynk & Co kiest voor centrum van Amsterdam

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Topman Alain Visser van Lynk & Co: ‘Netflix van de auto-industrie worden’ - Automobielmanagement.nl

Topman Alain Visser van Lynk & Co: ‘Netflix van de auto-industrie worden’

Geen autobezit, maar autogebruik. Ellenlange prijs- en optielijsten? Dealers? Nee, ook die heeft Lynk & Co niet. Volgens CEO Alain Visser moet het roer in de auto-industrie drastisch om. Het is tijd voor verandering. “De autosector innovatief? Ik vind van niet! Mobiele telefoons zijn in de afgelopen 5 jaar meer geëvolueerd dan auto’s in 50 jaar.”

Belgen laten doorgaans niet vlug het achterste van hun tong zien. De topman van Lynk & Co is zonder enige twijfel een uitzondering op die regel. Hij is niet bang om tegen heilige huisjes te schoppen. Om uit te dagen. Sinds 2015 is Visser actief als topman bij het automerk, dat net als Volvo valt onder de paraplu van het Chinese Geely Automobile Holdings. Voordat Visser voor Lynk & Co aan de slag ging, was hij Vice President Marketing, Sales & Customer Service bij Volvo Cars wereldwijd. Daarvoor werkte hij 8 jaar voor General Motors, onder meer als Chief Marketing Officer en Vice President Sales, Marketing & Aftersales bij Opel/Vauxhall. En daarvoor was hij maar liefst 17 jaar actief bij Ford Motor Company.

Vorig jaar kwam de ‘01’ op de Europese markt. Dit is een (plug-in) hybride SUV op het platform van de Volvo XC40 en Polestar 2. Lynk & Co wil vooral het leven voor de gebruiker zo simpel mogelijk maken. Het automodel wordt aangeboden via een abonnement. In steden komen geen showrooms maar ‘Clubs’. De eerste twee locaties werden vorig jaar al geopend in Amsterdam en Göteborg. Komende tijd volgt de rest van Europa.”

Hoe is afgelopen periode verlopen?

“Ik woon en leef in Zweden. De impact van corona is hier veel kleiner geweest. Ik heb de laatste zes maanden vooral vanuit huis gewerkt. De gevolgen voor onze activiteiten zijn beperkt geweest. Buiten het feit dat we natuurlijk clubs hebben moeten sluiten. Onlangs konden deze gelukkig weer open. Corona heeft natuurlijk impact gehad, maar niet te radicaal.”

Hoe staat het merk ervoor?

“Heel goed. We zijn bijzonder trots op de 01 en op hoe die ontvangen is. Maar in tegenstelling tot andere autofabrikanten is ons doel niet om zoveel mogelijk auto’s te verkopen. Dat is niet ons business model. Een groot deel van de tijd staan auto’s stil. We willen een oplossing bieden voor mobiliteit van onze klanten. Je gebruikt de auto als je ‘m nodig hebt. Dat kan ook voor een maand zijn.”

Waarom is de 01 interessant voor fleetmanagers?

“Voor die groep biedt het grote kansen. Stel je hebt een bedrijf met vijftig leaseauto’s. Die auto’s staan heel dikwijls stil. Waarom kies je niet voor een contract met dertig auto’s die je deelt? Je hebt nog steeds de garantie dat er altijd een auto beschikbaar is. Je kunt kosten verlagen en sustainability verhogen. Niet meer auto’s is de oplossing, maar het beter gebruiken van die auto’s.”

Wat krijgen klanten allemaal binnen het abonnement?

“Het abonnement sluit je af per maand. Daar zit alles in. Service, verzekering. Ook voor degene waarmee je de auto deelt. Ik geloof sterk in het bouwen van brands. Als je een service aanbiedt, is dat kopieerbaar. We proberen een community op te bouwen, waarbij onze leden ook deel uitmaken van bepaalde activiteiten. Geen dealerships maar clubs. We zullen events organiseren, of dat nu openingen zijn van kunstgalerijen of modeshows. Daar worden onze members uitgenodigd. We hebben drie pijlers: auto’s, service en events.”

(tekst loopt door onder de foto)

Alain Visser: ‘Er is in mijn ogen een radicaal contrast tussen de auto-industrie en de nieuwe huidige klantentrends’ 

Hoe zijn service en onderhoud geregeld?

“Wij hebben in alle Europese landen een contract afgesloten met het Volvo-dealernetwerk. Dat is een enorm groot voordeel. Het is immers een goed kwalitatief netwerk. Als klant hoef je echter niet naar een dealer. Wij hebben volledig toegang tot alle info en weten dat er onderhoud nodig is. Kortom, wij contacteren jou en stemmen af wanneer we de auto ophalen. We geven dan indien gewenst een reservewagen of een Uber-pas. De auto-industrie verdient veel geld aan service en onderhoud. Wij hebben het omgedraaid.”

Is er nog toekomst voor de fysieke showroom?

“Het is een heel gevoelig onderwerp als je als merk zegt ‘we gaan geen dealers hebben’. Je maakt geen vrienden. Dat begrijp ik. Ik heb het grootste respect voor dealerorganisaties in alle landen die uiteindelijk een enorme job doen. Feit is dat dealers vaak buiten de stadskern liggen. Niemand gaat er met plezier naartoe. Tenzij je een auto wilt kopen. De kostendruk op het dealernetwerk is veel te hoog. Dat gaat zorgen voor veranderingen. Ik ben ervan overtuigd dat autodealers nog lang zullen bestaan en nodig zijn. Maar het zullen er zeker veel minder worden.”

Welke rol speelt duurzaamheid bij jullie activiteiten?

“Duurzaamheid is een marketingcliché geworden. Ik vind de auto-industrie een arrogante industrie. Het is heel interessant dat plotseling een hele industrie beweert duurzaam te zijn omdat iedereen nu elektrische auto’s bouwt. Maar laten we eerlijk zijn. Zonder bepaalde merken zouden er nu geen EV’s rondrijden. Enkel het produceren van elektrische auto’s is geen reden om jezelf duurzaam te noemen. Er is heel wat hypocrisie rond dit thema. Duurzaamheid ligt in het feit dat 96 procent van de tijd de auto’s niet gebruikt worden. Het verkopen van zoveel mogelijk auto’s is niet duurzaam. Je moet auto’s beter gebruiken.”

Is het een voordeel dat Lynk & Co een nieuwe speler is op de markt, zonder geschiedenis en traditionele processen?

“De auto-industrie is een zeer traditionele sector, die zeker vasthoudt aan vroeger. 80 procent van onze medewerkers heeft nooit in de auto-industrie gewerkt. Een groot deel heeft niet eens een rijbewijs. Ik zit al 35 jaar in deze wereld. Ik ken het wel. Dat is een voordeel. Uiteindelijk gaat het er vooral om wat een klant wil. Er is in mijn ogen een radicaal contrast tussen de auto-industrie en de nieuwe huidige klantentrends. Je hoort vaak dat de autowereld een innovatieve wereld is die enorm evolueert. Ik ben het daar echt niet mee eens. Als je kijkt naar onze mobiele telefoons, die zijn afgelopen 5 tot 10 jaar meer geëvolueerd dan de auto in 50 jaar. Ik denk dat enige bescheidenheid wel op z’n plaats is in deze industrie op dit moment.”

In hoeverre is Lynk & Co dan een autofabrikant?

“Wij noemen onszelf een mobiliteitsaanbieder. Ik maak heel graag het vergelijk met Netflix of Spotify. Vooral Netflix. We zijn de ‘streaming company’ van de auto-industrie. Netflix verkoopt geen dvd’s of films, maar biedt ze aan als dienst en produceert bovendien zelf series en films. Wij bieden mobiliteit aan, maar hebben ook onze eigen auto’s.”

Wat zit er komende tijd in het vat?

“We zijn eigenlijk nog maar net begonnen in Europa. Onze clubs in Amsterdam en Göteborg zijn geopend. We gaan nu deze zomer in Antwerpen en Berlijn locaties openen en dan in Milaan, Barcelona en Parijs. We willen eerst onze stappen in Europa zetten en daar impact hebben. Dan staat de VS op het programma. Altijd een boeiende markt. Maar verwacht niet te veel nieuwe modellen van ons. We willen niet zoveel mogelijk auto’s wegzetten. Dat past niet in ons concept. We willen vooral continu bedenken hoe we ons aanbod en onze services kunnen vernieuwen, veranderen en verbeteren. Daar draait het om.”

Lees ook:
Lynk & Co CEO Alain Visser: “We verkopen geen auto’s maar mobiliteit”
Lynk & Co kiest voor centrum van Amsterdam

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding