Russische automarkt stort in

In Rusland zijn in maart 63 procent minder personen- en bestelauto’s verkocht dan in dezelfde maand vorig jaar. In totaal zijn er 55.129 nieuwe voertuigen geregistreerd, meldt de Association of European Businesses die buitenlandse investeerders in Rusland vertegenwoordigt. Over het eerste kwartaal komt de daling uit op 28 procent.

Door de oorlog in Oekraïne, de embargo’s en de uittocht van veel buitenlandse bedrijven hebben vrijwel alle autofabrikanten de productie in Rusland of de aflevering aan Russische klanten stopgezet. De forse daling in maart treft ook alle automerken, inclusief het grootste binnenlandse autobedrijf Lada, aldus de AEB. Volkswagen en Porsche lijken het zwaarst getroffen met een daling van rond de 74 procent, gevolgd door Skoda en Toyota. De organisatie ziet verder af van voorspellingen voor de ontwikkeling van de automarkt in de rest van dit jaar.

Kansen

Door de snelle waardedaling van de roebel zijn auto’s in Rusland in één maand tijd tussen de 35 en 45 procent duurder geworden. Dat zal snel verder stijgen omdat de inflatie momenteel al op 16 procent ligt. Analisten verwachten wel dat het wegvallen van de westerse merken kansen biedt voor Chinese autofabrikanten die niet met een embargo te maken hebben. Zo meldde Great Wall Motors al een sterke groei van de verkopen in Rusland.

Lees ook:
Toyota staakt productie in autofabriek Sint-Petersburg

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reageren
500 tekens over
Russische automarkt stort in - Automobielmanagement.nl

Russische automarkt stort in

In Rusland zijn in maart 63 procent minder personen- en bestelauto’s verkocht dan in dezelfde maand vorig jaar. In totaal zijn er 55.129 nieuwe voertuigen geregistreerd, meldt de Association of European Businesses die buitenlandse investeerders in Rusland vertegenwoordigt. Over het eerste kwartaal komt de daling uit op 28 procent.

Door de oorlog in Oekraïne, de embargo’s en de uittocht van veel buitenlandse bedrijven hebben vrijwel alle autofabrikanten de productie in Rusland of de aflevering aan Russische klanten stopgezet. De forse daling in maart treft ook alle automerken, inclusief het grootste binnenlandse autobedrijf Lada, aldus de AEB. Volkswagen en Porsche lijken het zwaarst getroffen met een daling van rond de 74 procent, gevolgd door Skoda en Toyota. De organisatie ziet verder af van voorspellingen voor de ontwikkeling van de automarkt in de rest van dit jaar.

Kansen

Door de snelle waardedaling van de roebel zijn auto’s in Rusland in één maand tijd tussen de 35 en 45 procent duurder geworden. Dat zal snel verder stijgen omdat de inflatie momenteel al op 16 procent ligt. Analisten verwachten wel dat het wegvallen van de westerse merken kansen biedt voor Chinese autofabrikanten die niet met een embargo te maken hebben. Zo meldde Great Wall Motors al een sterke groei van de verkopen in Rusland.

Lees ook:
Toyota staakt productie in autofabriek Sint-Petersburg

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reageren
500 tekens over