Volkswagen: meer focus op premium segment

Volkswagen gaat de kleinere modellen langzamerhand schrappen en zich concentreren op het premium segment. Tot 2030 wordt het aanbod benzine- en dieselauto’s, momenteel meer dan 100 modellen, met 60 procent gereduceerd. Dat levert meer winst per verkochte auto op, hoewel het volume wel terugloopt.

“Het belangrijkste doel is niet groei. We gaan ons meer focussen op kwaliteit en marge dan op volume en marktaandeel,’’ zegt financieel directeur Arno Antlitz in de Financieel Times. In de Volkswagen Groep betekent dat meer nadruk op Audi en Porsche die nu al het grootste aandeel in de winst opbrengen.

Grootste

Volkswagen zet daarmee resoluut een streep door het verleden. De Duitse autofabrikant is voor de Tweede Wereldoorlog opgericht om, zoals de naam al zegt, wagens voor het volk te maken. Het concern streed ook jaren met Toyota en eerder General Motors om – in aantallen – het grootste autobedrijf van de wereld te worden. Die kroon is in 2020 echter weer overgenomen door de Japanners die ook afgelopen jaar op afstand de meeste auto’s verkochten. Toyota slaagt er bovendien de laatste tijd in de productie verder op te voeren terwijl de volumes bij Volkswagen Groep nu al gestaag teruglopen.

China

Hoewel de Volkswagen Groep tientallen miljarden investeert in elektrisch rijden, is het volgens Antlitz niet nodig om zoveel mogelijk auto’s te verkopen. “We hebben een lagere vaste kostenbasis, dus we zijn minder afhankelijk van volume en groei. We gaan ook niet nieuwe capaciteit toevoegen, we werken van fabriek naar fabriek.” De Volkswagen Groep schaart zich met de nieuwe doelstelling in het gezelschap van collega’s als Renault Groep, BMW, Mercedes-Benz en ook Stellantis. Dat betekent ook dat het segment kleinere en goedkopere auto’s waarschijnlijk steeds meer in handen zal komen van concurrenten als China.

Lees ook:
VW moet introductie ID.5 een maand uitstellen

Volkswagen: meer focus op premium segment - Automobielmanagement.nl

Volkswagen: meer focus op premium segment

Volkswagen gaat de kleinere modellen langzamerhand schrappen en zich concentreren op het premium segment. Tot 2030 wordt het aanbod benzine- en dieselauto’s, momenteel meer dan 100 modellen, met 60 procent gereduceerd. Dat levert meer winst per verkochte auto op, hoewel het volume wel terugloopt.

“Het belangrijkste doel is niet groei. We gaan ons meer focussen op kwaliteit en marge dan op volume en marktaandeel,’’ zegt financieel directeur Arno Antlitz in de Financieel Times. In de Volkswagen Groep betekent dat meer nadruk op Audi en Porsche die nu al het grootste aandeel in de winst opbrengen.

Grootste

Volkswagen zet daarmee resoluut een streep door het verleden. De Duitse autofabrikant is voor de Tweede Wereldoorlog opgericht om, zoals de naam al zegt, wagens voor het volk te maken. Het concern streed ook jaren met Toyota en eerder General Motors om – in aantallen – het grootste autobedrijf van de wereld te worden. Die kroon is in 2020 echter weer overgenomen door de Japanners die ook afgelopen jaar op afstand de meeste auto’s verkochten. Toyota slaagt er bovendien de laatste tijd in de productie verder op te voeren terwijl de volumes bij Volkswagen Groep nu al gestaag teruglopen.

China

Hoewel de Volkswagen Groep tientallen miljarden investeert in elektrisch rijden, is het volgens Antlitz niet nodig om zoveel mogelijk auto’s te verkopen. “We hebben een lagere vaste kostenbasis, dus we zijn minder afhankelijk van volume en groei. We gaan ook niet nieuwe capaciteit toevoegen, we werken van fabriek naar fabriek.” De Volkswagen Groep schaart zich met de nieuwe doelstelling in het gezelschap van collega’s als Renault Groep, BMW, Mercedes-Benz en ook Stellantis. Dat betekent ook dat het segment kleinere en goedkopere auto’s waarschijnlijk steeds meer in handen zal komen van concurrenten als China.

Lees ook:
VW moet introductie ID.5 een maand uitstellen