Renault-top naar Nissan voor overleg over Alliantie

De top van Renault gaat volgende maand voor het eerst sinds 2019 persoonlijk naar Japan voor topoverleg met de collega’s van Nissan over de toekomst van de Alliantie.

Dat overleg staat zwaar onder druk door de problemen van Renault in Rusland. Ook het idee om de EV-activiteiten te verzelfstandigen, dat door topman Luca de Meo is bevestigd, maakt de besprekingen er niet makkelijker op.

Scheef

Nissan vindt al tijden dat de verhoudingen in de Alliantie scheef zijn gegroeid. De Japanners maken tegenwoordig aanzienlijk meer auto’s dan hun Franse collega’s. Door het wegvallen van Avtovaz, waar Renault voor 68 procent eigenaar van is, wordt het verschil nog groter. Bovendien leidt dat ertoe dat Renault meer dan twee miljard euro moet afschrijven terwijl Nissan juist weer aardig in de zwarte cijfers zit. Nissan blijft ook nog steeds wantrouwend over de sterke invloed van de Franse staat die 15 procent van de aandelen van Renault in handen heeft. Nissan heeft ook 15 procent maar dat zijn aandelen zonder stemrecht terwijl Renault met 43 procent wel grotendeels de macht heeft bij Nissan. Dat Renault de Japanners tot nu toe niet heeft ingelicht over de eventuele afsplitsing van de EV-tak én de financiële gevolgen daarvan zet eveneens kwaad bloed.

Fusiepartner

Internationale autokringen stellen dat Renault een échte fusiepartner nodig heeft om concurrerend te blijven. Nissan wil die rol nadrukkelijk niet vervullen, zoals al gebleken is tijdens het bewind van voormalig topman Carlos Ghosn. Daarom worden nu andere potentiële gegadigden genoemd, waaronder Mercedes-Benz, Geely of zelfs Stellantis. De bekende Duitse autodeskundige Ferdinand Dudenhöffer: “Stellantis, de grote concurrent, heeft aanzienlijk betere kosten, aanzienlijk nieuwere modellen en aanzienlijk hogere verkopen. In de belangrijkste markten is Stellantis ook de grootste concurrent van Renault. Het risico dat ze bij Renault die concurrentieslag verliezen, is erg groot. Eén getalletje: zonder Rusland verkoopt Renault 2,2 miljoen auto’s tegen Stellantis 6 miljoen. Autobedrijven staan voor grote uitdagingen, voor Renault is er geen licht aan het eind van de tunnel te zien.’’

Lees ook:
Dacia Jogger: ruimteauto met bescheiden EuroNCAP-score

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reageren
500 tekens over
Renault-top naar Nissan voor overleg over Alliantie - Automobielmanagement.nl

Renault-top naar Nissan voor overleg over Alliantie

De top van Renault gaat volgende maand voor het eerst sinds 2019 persoonlijk naar Japan voor topoverleg met de collega’s van Nissan over de toekomst van de Alliantie.

Dat overleg staat zwaar onder druk door de problemen van Renault in Rusland. Ook het idee om de EV-activiteiten te verzelfstandigen, dat door topman Luca de Meo is bevestigd, maakt de besprekingen er niet makkelijker op.

Scheef

Nissan vindt al tijden dat de verhoudingen in de Alliantie scheef zijn gegroeid. De Japanners maken tegenwoordig aanzienlijk meer auto’s dan hun Franse collega’s. Door het wegvallen van Avtovaz, waar Renault voor 68 procent eigenaar van is, wordt het verschil nog groter. Bovendien leidt dat ertoe dat Renault meer dan twee miljard euro moet afschrijven terwijl Nissan juist weer aardig in de zwarte cijfers zit. Nissan blijft ook nog steeds wantrouwend over de sterke invloed van de Franse staat die 15 procent van de aandelen van Renault in handen heeft. Nissan heeft ook 15 procent maar dat zijn aandelen zonder stemrecht terwijl Renault met 43 procent wel grotendeels de macht heeft bij Nissan. Dat Renault de Japanners tot nu toe niet heeft ingelicht over de eventuele afsplitsing van de EV-tak én de financiële gevolgen daarvan zet eveneens kwaad bloed.

Fusiepartner

Internationale autokringen stellen dat Renault een échte fusiepartner nodig heeft om concurrerend te blijven. Nissan wil die rol nadrukkelijk niet vervullen, zoals al gebleken is tijdens het bewind van voormalig topman Carlos Ghosn. Daarom worden nu andere potentiële gegadigden genoemd, waaronder Mercedes-Benz, Geely of zelfs Stellantis. De bekende Duitse autodeskundige Ferdinand Dudenhöffer: “Stellantis, de grote concurrent, heeft aanzienlijk betere kosten, aanzienlijk nieuwere modellen en aanzienlijk hogere verkopen. In de belangrijkste markten is Stellantis ook de grootste concurrent van Renault. Het risico dat ze bij Renault die concurrentieslag verliezen, is erg groot. Eén getalletje: zonder Rusland verkoopt Renault 2,2 miljoen auto’s tegen Stellantis 6 miljoen. Autobedrijven staan voor grote uitdagingen, voor Renault is er geen licht aan het eind van de tunnel te zien.’’

Lees ook:
Dacia Jogger: ruimteauto met bescheiden EuroNCAP-score

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reageren
500 tekens over