Vraagtekens bij toekomst Seat

Heeft Seat nog een toekomst binnen de Volkswagen Groep of wordt het merk overvleugeld door zustermerk Cupra? Dat vraagt de voorzitter van de ondernemingsraad van het Spaanse merk, Matias Carnero, zich af.

Carnero stelde de vraag na opmerkingen van topman Herbert Diess van de VW Groep en CEO Wayne Griffiths van Seat zelf. “Het is onbegrijpelijk dat een merk met een 70-jarige traditie een langzame dood dreigt te sterven.”

Hemel

Het was met name Griffiths die Cupra de hemel in prees tijdens de jaarlijkse persconferentie van Seat. Het nog jonge, elektrische, premium merk nam in 2021 al bijna 17 procent van de verkopen van de Spaanse VW-tak voor haar rekening, vertelde hij. In maart was Cupra goed voor de helft van alle verkopen van de combinatie. De Formentor was afgelopen maand zelfs de best verkochte SUV in Duitsland. Dat is gunstig want modellen van Cupra zijn duurder dan die van Seat en leveren dus meer winst op, precies waar Diess c.s. momenteel de hoogste prioriteit aan geven.

Slechtst

Voor Cupra staat ook al een reeks nieuwe modellen klaar terwijl dat bij Seat niet of nauwelijks het geval is, zeker geen elektrische. “Cupra geeft Seat een toekomst en de toekomst is elektrisch. De toekomst is Cupra,’’ aldus Griffiths. Ondanks dat succes van Cupra is Seat overigens nog altijd een van de slechtst presterende merken binnen de VW Groep.

Lees ook:
Vraagtekens bij toekomst Seat

Vraagtekens bij toekomst Seat - Automobielmanagement.nl

Vraagtekens bij toekomst Seat

Heeft Seat nog een toekomst binnen de Volkswagen Groep of wordt het merk overvleugeld door zustermerk Cupra? Dat vraagt de voorzitter van de ondernemingsraad van het Spaanse merk, Matias Carnero, zich af.

Carnero stelde de vraag na opmerkingen van topman Herbert Diess van de VW Groep en CEO Wayne Griffiths van Seat zelf. “Het is onbegrijpelijk dat een merk met een 70-jarige traditie een langzame dood dreigt te sterven.”

Hemel

Het was met name Griffiths die Cupra de hemel in prees tijdens de jaarlijkse persconferentie van Seat. Het nog jonge, elektrische, premium merk nam in 2021 al bijna 17 procent van de verkopen van de Spaanse VW-tak voor haar rekening, vertelde hij. In maart was Cupra goed voor de helft van alle verkopen van de combinatie. De Formentor was afgelopen maand zelfs de best verkochte SUV in Duitsland. Dat is gunstig want modellen van Cupra zijn duurder dan die van Seat en leveren dus meer winst op, precies waar Diess c.s. momenteel de hoogste prioriteit aan geven.

Slechtst

Voor Cupra staat ook al een reeks nieuwe modellen klaar terwijl dat bij Seat niet of nauwelijks het geval is, zeker geen elektrische. “Cupra geeft Seat een toekomst en de toekomst is elektrisch. De toekomst is Cupra,’’ aldus Griffiths. Ondanks dat succes van Cupra is Seat overigens nog altijd een van de slechtst presterende merken binnen de VW Groep.

Lees ook:
Vraagtekens bij toekomst Seat