“Dit was een periode waarin de constructeurs – in alle segmenten – opnieuw te kampen hadden met een tekort aan halfgeleiders en met de gevolgen van het Russisch-Oekraïense conflict voor de bevoorrading van de productie-eenheden met onderdelen. Het feit dat er in april 2022 minder werkdagen waren dan in april 2021 heeft ook bijgedragen tot het gebrek aan evenwicht tussen de twee perioden,’’ aldus autofederatie Febiac.
Slechter
Sommige merken doen het nog aanzienlijk slechter dan de gemiddelde neergang. Zo verkocht Fiat in april 66 procent minder, Tesla 63 procent, Opel 46 procent en komt de daling bij Peugeot en Volvo uit rond de 40 procent. Lynk & Co ging echter van 3 naar 169 auto’s wat volgens de berekening van Febiac een toename is met 5.533 procent.
Bestelauto’s
Bij lichte bestelwagens tot 3,5 ton komt de daling in België over april zelfs uit op 32,5 procent. Hier werden niet meer dan 4.704 exemplaren geregistreerd terwijl dat er een jaar geleden nog 6.973 waren. Voor de eerste vier maanden komt de daling uit op precies hetzelfde percentage.
Lees ook:
18 procent minder nieuwe auto’s verkocht in België